Kunsten å velge riktig studiested

Det er mange studiesteder å velge mellom. Men det kan være stor forskjell på dem. Her er litt om hvordan Kjemisk institutt utdanner sine studenter.

I debatter rundt høyere utdanning, har det i 2024 vært mye fokus på plagiat-skandalene til våre politikere. I denne sammenheng har flere satt spørsmålstegn ved kvaliteten til høyere undervisning i Norge.

Jeg følte det var viktig å presisere at våre utdanninger kan resultere i fremragende forskning, til og med fra være "ferskeste" kjemikere, f.eks. de som tar masteroppgave hos oss.

Oppgulp?

Det var interessant å da se noen tilbakemeldinger jeg fikk. For eksempel, "Mange masteroppgaver er ren oppgulp" og "ingen forventer at en masterstudent har noe å komme med".

Siden slike tilbakemeldinger kunne komme fra andre som jobber innen høyere utdanning, kan jeg ikke gjøre annet enn å konkludere at det er store forskjeller på hva som forventes av studenter.

Utdanning med forskning i fokus

Det er jo ikke sånn at alle læresteder kan og vil ha samme fokus og mål.  Kjemisk institutt UiO (og flere andre liknende studieplasser) har et fokus på å gi studentene er solid teoretisk forståelse, sammen med dyptgående trening i laboratorie-arbeid. I løpet av bachelorperioden vil også studentene kunne gjøre lab-oppgaver på eksterne plasser, som på Oslo Universitetssykehus (OUS). På slutten av bachelorstudiet får studentene mulighet til å gjøre en prosjektoppgave, og studenten begynner å forske. Med andre ord, våre studenter jobber med spørsmål som ennå ikke har blitt besvart.

Krevende spørsmål, krevende arbeid

Når krevende vitenskapelige spørsmål skal svares på, må man ha har gode ressurser. Derfor får våre studenter opplæring i bruk av avanserte instrumenter og teknologi, som de da bruker til sin forskning. Men premisset for at dette skal være vellykket, er at studenten har en solid grunnlag, både teoretisk og praktisk, som de får fra sine første år som studenter på Kjemisk institutt. Resultatet er at studenter, fra bacheloroppgave til ferdig masteroppgave, kan bidra til vitenskapen, og til å drive forsknings-Norge fremover, både for grunnforskning, men også næringslivet, som Kjemisk institutt har tett kontakt med.

Valg av lærested er viktig!

Vi kan oppleve at når studenter søker seg til oss etter å ha studert på læresteder med mindre ambisjoner på det teoretiske og praktiske, så har de en del å ta igjen. Tilbakemeldinger fra næringslivet er også at våre studenter glir langt lettere inn i komplekse oppgaver og samarbeid. Det er nok hvorfor våre studenter er ettertraktet på arbeidsmarkedet. Med andre ord: valg av lærested er viktig.

Det er studenten som gjør jobben, men vi jobber med studenten

Når man er student på et forskningsambisiøst lærested, kan studenten "reach for the stars", og kan legge et meget solid grunnlag for videre karriere. Men utdanningsstedet kan ikke gjøre alt; Det er studentene selv som må gruble seg gjennom laboppgavene, eksamen, og mer.

Samtidig er vi som jobber på KI opptatt av å støtte studentene fra start til slutt. Det er vanlig at studenter har daglige interaksjoner med sine veiledere, gjerne på et felles forskningsspørsmål. Som eksempel: Jeg sitter her i Tsjekkia på en konferanse, og viste en italiensk kollega resultatene fra en bacheloroppgave til en student som jeg veileder. Funnene er svært interessante, og dette vil sannsynligvis resultere i starten på et internasjonalt samarbeid. Med andre ord, både studenten og veilederen blir vitenskapelig belønnet for det tette samarbeidet.

Oppgulp? Ikke f***n

Det kan hende at noen læresteder ser på sin utdanning som en slags copy/paste av semesteret som var før. Men jeg er glad for å se at mange av våre studenter blir knallsterke kjemikere, med en solid start i forskning og andre viktige oppgaver for vårt samfunn.

Oppgulp får noen andre heller ta seg av!

Av Steven Ray Wilson
Publisert 22. mai 2024 16:22 - Sist endret 30. mai 2024 09:43
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er nestleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang.