Hvorfor er det kult å veilede studenter?

Samfunnet trenger bachelor-og masterstudenter i kjemi. Og det er en glede å bidra til deres utdanning!

Bildet kan inneholde: selfie, himmel, kul, photography, moro.

Her er jeg sammen med Stian Kogler, en av mine tidligere studenter!

Jeg har vært såpass heldig å ha undervist og hundrevis av studenter på diverse emner i kjemi. Jeg har også vært veileder for dusiner av masterstudenter. Dette har vært en av de store ærene av mitt liv. Her har jeg lyst til å snakke litt om mitt forhold til studenter, og jeg starter med de som er ferdig eksaminerte, og jobber meg bakover!

Unge arbeidstakere: lurt å ha studert kjemi!
Siden kjemifaget er så relevant for arbeidslivet, har vi som professorer mye kontakt med bedrifter og institutter. Og til min glede, møter jeg da på tidligere studenter, som nå har blitt ledere, konsulenter, osv. Det er alltid hyggelig å se hvor bra de har klart seg. Kjemi-studenter fra UiO får veldig lett jobb, og det er så morsomt å se hva de får til! Noen jobber med doping analyse, diagnostikk, miljø, industri, alt mulig. Og siden det ikke er uendelig mange kjemikere i Norge, så har vi et ganske tett og nyttig nettverk. (Tips: det er like greit å lage en Linkedin-side så fort du kan, selv om du er i starten av studiene. Dette hjelper!)

Slutten av studiet: modne kjemikere blir til!
Men før man går ut i jobb, så må man gjerne fullføre en grad, f.eks. en bachelor eller en mastergrad. Begge disse gradene gjør at man er kvalifisert for en rekke jobber. En mastergrad i kjemi (tar 2 år etter bachelorgrad) impliserer at man har gjort en god del forskning på egen hånd, og er dermed kvalifisert for en del krevende oppgaver etterpå. Men en bachelorgrad kan også bety at du har jobbet med forskning, f.eks. hvis du tar en bacheloroppgave, som er et halvt år med forskning og opplæring i forskningens verden. På Kjemisk Institutt er det sånn at studenter jobber sammen med professorer på prosjekter, og i team. I denne prosessen er det slik at arbeidet på mastergrad kan føre til viktige resultater. Et eksempel på dette er masteroppgaven til Ingvild Hvinden, hvor hun brukte NMR til å studere hvordan hjernekreft reagerer mot nye medisiner. Dette var et prosjekt som var et samarbeid mellom Kjemisk Institutt og Rikshospitalet.  Ingvild jobber for tiden på Oxford Universitetet, som hun sier likner på skolen til Harry Potter! Så ikke bry deg om folk som snakker om "mastersyken", disse folka har ikke vært på Kjemisk Institutt!

Starten av studiet: små skritt blir til storheter
Når jeg tar imot studenter i emner for første gang, ser jeg at de er spente og nervøse. De vet jo at kjemi er et krevende fagfelt. Men, siden jeg har sett hvor bra det går med våre studenter, har jeg utviklet en slags evne til å «se inn i fremtiden»! Jeg ser studentene våre i timen, noen sitter der i rockeklær, noen med treningslook, noen hipstere, noen med sjal, noen med barn, og noen som er alt på en gang. Og jeg vet med sikkerhet at jeg kan si til dem: dere har gjort et klokt valg å studere kjemi!

Veiledning av studenter er kult fordi:

Som professorer har vi veldig mange oppgaver, og jobben kan til tider være stressende. Men det å veilede studenter gir masse energi, fordi vi ser unge mennesker som blir eksperter og bidragsgivere til samfunnet, år etter år. Og det føles veldig godt! Og nyttig. Så til seg som leser dette: jeg håper du følger ditt hjerte og studerer noe du brenner for. Samfunnet trenger deg! Og selvfølgelig håper jeg at kjemi kan være et hjem for deg.

Av Steven Ray Wilson
Publisert 7. mars 2020 15:41 - Sist endret 7. mars 2020 15:41
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er utdanningsleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang. Steven er også en prisvinnende foreleser, og spiller i rockeband på fritiden.