Arrangementer

Kommende

Bildet kan inneholde: briller, smil, visjon omsorg, kjeve, erme.
Tid og sted: 19. mai 2021, Egen påmelding på ekstern side

Du kan få med deg Tone Dyrdal Solbrekke som snakker om "Academic development in the tension between responsibility and accountability". 

Bildet kan inneholde: anlegg, bukse, eiendom, vindu, grønn.
Tid og sted: 19. mai 2021 12:0012:50, Zoom (registrering)

Tre av UiOs meritterte undervisere møtes til en HF:studiosamtale om erfaringer med hybridundervisning og hvordan det kan bidra til et godt læringsmiljø for studentene.

Illustrating photo
Tid og sted: 25. mai 2021 14:0015:00, https://uio.zoom.us/j/68122665526?pwd=Y04yR3NJd2pNcWkvbWY1NHBDOFY0dz09
Bildet kan inneholde: Barechested, Mann, Stående, Menneskelig, Photography.
Tid og sted: 27. mai 2021 13:0014:00, Find Zoom meeting link below

This SnakkOm is about interdisciplinary education with an introductory mini-lecture on the topic, followed up by group discussions on given questions in breakout rooms and an interactive plenary session at the end.

Tidligere

Bildet av Mentimeter på mobil
Tid og sted: 13. mai 2021 18:0018:30, Digitalt arrangement

Torsdag 13. mai arrangerer Mentimeter webinar om tema: "hvordan lage presentasjoner på unike og spennende måter". 

Selv om det er en helligdag den dagen i Norge, oppfordrer Mentimeter likevel alle som ønsker å melde seg på slik at de kan sende ut opptak av seminaret i etterkant. 

Illustrating photo
Tid og sted: 11. mai 2021 14:0015:00, https://uio.zoom.us/j/68122665526?pwd=Y04yR3NJd2pNcWkvbWY1NHBDOFY0dz09

After having taught computing in a mathematical setting for many years, I have collected a number of observations and hypotheses about how students develop their understanding. In particular I have seen many examples of how computing triggers understanding of mathematical concepts. Some of these are quite standard, eg.  numerical integration as a tool to extend the understanding of the definition of the integral. In this talk I will discuss some fairly obvious examples of this kind, but I will focus on some less obvious examples. Hopefully, this will illustrate that computing can be integrated fruitfully with mathematics in areas far beyond what we do today.

Illustrating photo
Tid og sted: 27. apr. 2021 14:0014:30, https://uio.zoom.us/j/68122665526?pwd=Y04yR3NJd2pNcWkvbWY1NHBDOFY0dz09

In the new CompSci MSCA PhD program we will educate 32 PHD-students across the faculty. They will all have a 20 ECTS intensive introduction course in computing and data science. This will open new opportunities to develop PhD-level courses in the spirit of the CS program. I will introduce a discussion of what the contents and level of such courses should be with a particular focus on how Fys4150 and Fys-stk4155 can be adapted to students with diverse computational skills.

Bildet kan inneholde: tre, håndverktøy, skrift, verktøy, hardved.
Tid: 19. apr. 2021 10:0011:30

LINK inviterer alle som planlegger å søke på DIKUs prosjektmidler i 2021 til Prosjektklekkeri. 

datamaskin, høretelefoner, penal, blyant, hviskelær
Tid: 15. apr. 2021 10:0011:30

LINK inviterer alle som planlegger å søke på DIKUs prosjektmidler i 2021 til Prosjektklekkeri. 

Tid og sted: 13. apr. 2021 14:0015:00, https://uio.zoom.us/j/68122665526?pwd=Y04yR3NJd2pNcWkvbWY1NHBDOFY0dz09

It would be a mistake to assume that students have learned the thing you just presented to them. Formative assessment is thus concerned with informing both the teacher and the student about how much students understand about a topic, and discover any misunderstandings.

Bildet kan inneholde: produkt, rektangel, skrift, logo, grafikk.
Tid og sted: 8. apr. 2021 12:0013:00, Se egen zoomlenke i tekst

Vi har passert et år med pandemi og primært digital undervisning. I dette seminaret ser vi fremover og spør: Hvordan vil fremtidens undervisning se ut? Har nye rutiner satt seg, og hvilke elementer fra den digitale hverdagen vil vi ta vare på?

Tid og sted: 23. mars 2021 14:0015:00, Zoom

KURT inviterer til en REAL Prat om hvordan vi kan hjelpe studentene med å utvikle seg faglig.

Bildet kan inneholde: produkt, rektangel, skrift, logo, grafikk.
Tid og sted: 19. mars 2021 12:0013:00, Registration in the event text

A central part of digitalization in Higher Education involves access to more data. This data can potentially be used to provide better outcomes for students in terms of learning. In this seminar we'll ask: How can HE institutions balance the need for better knowledge about student learning and with the duty to comply with the GDPR?

Illustrating photo
Tid og sted: 16. mars 2021 14:0015:00, https://uio.zoom.us/j/68122665526?pwd=Y04yR3NJd2pNcWkvbWY1NHBDOFY0dz09
Illustrating photo
Tid og sted: 2. mars 2021 14:0015:00, https://uio.zoom.us/j/68122665526?pwd=Y04yR3NJd2pNcWkvbWY1NHBDOFY0dz09

The seminar will be in Norwegian: "Vi presenterer en modell for kompetanseheving i realfaglig programmering for lærere. Modellen tar for seg opplæring i programmering på fagenes premisser, og vi ser på hvordan en slik modell kan brukes for lærere i høyere utdanning."

Illustrating photo
Tid og sted: 16. feb. 2021 14:0015:00, Join Zoom Meeting https://uio.zoom.us/j/68122665526?pwd=Y04yR3NJd2pNcWkvbWY1NHBDOFY0dz09

Computational thinking are by some defined as the capability to resolve problems algorithmically and logically, including skills related to representing, organizing and identifying patterns in data. This may be seen as leaning in a direction of discrete and observable processes. The Norwegian translation to "algoritmisk tenkning" can be read even clearer in the direction of defining explicit, deterministic instructions to achieve a well understood outcome. At the same time, computational thinking is not only promoted as a means to allow the development of concrete code/algorithms, but also as a way of thinking constructively about phenomena in a variety of fields. And it is clearly not the case that all phenomena in nature and society only involve discrete, directly observed entities - to the contrary, many relations and processes we may be interested in are continuous and probabilistic in their nature, where we have to constructively relate to risks, uncertainties and underlying patterns. An interesting question is whether the ability to devise algorithms to solve well defined problems and the ability to relate constructively to questions in an uncertain world should be seen as two aspects of the same skillset, or as separate skills that are cultivated through separate learning experiences.

Tid og sted: 4. feb. 2021 14:1516:00, Zoomlenke kommer i epost

I samarbeid med UiO:Helpdesk inviterer LINK til en serie digitale verksteder der du som underviser kan få støtte til å videreutvikle din bruk av de digitale mulighetene. Serien består av tematiske, enkeltstående verksteder slik at du kan plukke og mikse det som er interessant for deg. Foreløpig er fire verksteder klare for påmelding, men vi planlegger å tilby flere utover i semesteret.

Bildet kan inneholde: produkt, rektangel, skrift, logo, grafikk.
Tid og sted: 3. feb. 2021 12:0013:30, Se egen zoomlenke i tekst

15.mars er fristen for å søke om å bli en av UiOs meritterte undervisere. I dette seminaret får du innsikt i hvordan du kan tenke rundt egen søknad og få gode råd og tips til å tenke utvikling av egen undervisning. Tematikken er aktuell for andre enn UiO-undervisere også.

Tid: 2. feb. 2021 09:1512:00

Dette er del 3 av 3 i workshopserien Seminar- og gruppeundervisning. Se hele serien og finn påmelding her: Workshop i tre deler: Seminar- og gruppeundervisning

Tid: 26. jan. 2021 09:1512:00

Dette er del 2 av 3 i workshopserien Seminar- og gruppeundervisning. Se hele serien og finn påmelding her: Workshop i tre deler: Seminar- og gruppeundervisning

Tid: 22. jan. 2021 09:1513:00

Dette er del 1 av 3 i workshopserien Seminar- og gruppeundervisning. Se hele serien og finn påmelding her: Workshop i tre deler: Seminar- og gruppeundervisning

Tid og sted: 22. jan. 2021 09:15, Se egne tider for samling 2 og 3 i teksten

Seminar- og gruppeundervisning er potensielt en avgjørende arena for læring og faglig-sosial tilhørighet for studenter. LINK tilbyr derfor en felles workshop og opplæringsserie for emne-/fagansvarlige, studieadministrasjon og seminarledere/gruppelærere. Vi vil ha et særskilt fokus på oppgaver og aktiviteter som er egnet for seminar- og gruppeundervisning samt på digital/hybrid seminar-/gruppeundervisning.

Tid og sted: 21. jan. 2021 14:1516:00, Zoomlenke kommer i epost

I samarbeid med UiO:Helpdesk inviterer LINK til en serie digitale verksteder der du som underviser kan få støtte til å videreutvikle din bruk av de digitale mulighetene. Serien består av tematiske, enkeltstående verksteder slik at du kan plukke og mikse det som er interessant for deg. Foreløpig er fire verksteder klare for påmelding, men vi planlegger å tilby flere utover i semesteret.

Bildet kan inneholde: Barechested, Mann, Stående, Menneskelig, Photography.
Tid og sted: 15. jan. 2021 13:0014:00, Se egen zoomlenke i tekst

I årets første Snakk Om inviteres du til å være med å snakke om hva som faktisk fungerer i digital undervisning. I dette seminaret vil vi både høre hva forskningen sier om tematikken, og vi vil høre fra studenter om deres erfaringer.

Tid og sted: 14. jan. 2021 14:1516:00, Zoomlenke kommer i epost

I samarbeid med UiO:Helpdesk inviterer LINK til en serie digitale verksteder der du som underviser kan få støtte til å videreutvikle din bruk av de digitale mulighetene. Serien består av tematiske, enkeltstående verksteder slik at du kan plukke og mikse det som er interessant for deg.