REAL undervisning er for alle som er involvert i undervisning ved MN-fakultetet. Bli med og bidra til å skape kvalitet i undervisningen. Det er lettere om vi har en felles plattform.
Vi trenger din Påmelding til REAL undervisning innen tirsdag 9/1 kl 1400. Da kan vi bestille lunsj til deg og velge riktig rom for parallellsesjonene.
Program
0915–0920 Velkommen ved Solveig Kristensen
0920–1005 Ut med Fronter - inn med Canvas. Hvilken betydning har det for deg? ved Bjørn Stensaker, Senter for Læring og Utdanning, UiO
1015–1100 Parallelsesjon 1
1115–1200 Parallelsesjon 2
1200 Lunsj og instituttvise samlinger
Velg 2 av 3 parallellsesjoner
1. Gruppediskusjon og erfaringsdeling
ROM: auditorium 5, VB
Hvordan får vi studentene til å benytte seg av organisert undervisning? Hva er et godt arbeidsmiljø for både studenter og ansatte?
Gruppelærere: Hvilke utfordringer får du ved å være gruppelærer? Hvordan kan du best legge til rette for læring? Hva forventer du av studentene og av emneansvarlig? Emneansvarlig: Hvilke planer har du for undervisningen? Hvordan kan du best legge til rette for læring? Hva forventer du av studentene og av gruppelærerne?
Vi deler i mindre grupper og legger til rette for erfaringsdeling og idémyldring med en oppsummering til slutt.
Ved Linda T. Sørensen (ForVei)
2. Begrepstrening i fag og pedagogisk bruk av mentimeter
ROM: auditorium 1, VB
Fag på alle nivå inneholder nye begreper for studentene. Ofte er begrepene så naturlige for læreren at det kan være vanskelig å forstå hva studentene sliter med. I denne parallellsesjonen får du gode råd om hvordan du kan jobbe med begrepstrening i ditt fag. Vi har eksempler fra både begynneropplæring i biologi og master- og PhD-kurs i fysikk. Vi vil legge vekt på at det skal være overføringsverdi til andre fag. I tillegg vil vi gi konkrete råd og tips til hvordan du kan bruke studentresponssystemet Mentimeter på en pedagogisk måte i din undervisning. Vi viser eksempler på oppgaver som trener begrepsforståelse og gir tips til hvordan du kan øke læringseffekten i din gruppe.
Ved Tone F. Gregers (IBV) og Cathrine W. Tellefsen (FI)
3. Team Based Learning (TBL)
ROM: auditorium 4, VB
Det er mange måter å aktivisere studenter på. En måte er å bruke noe som kalles en «readiness assurance test», et element fra læringsmetoden Team based learning (TBL). Dette går ut på at studentene først besvarer oppgaver på egen hånd og deretter i grupper. Alle har ansvar for å bidra og gruppen kan oppnå en samlet skår. I denne parallellsesjonen får du en rask innføring i TBL og får prøvd ut en «readiness assurance test» i praksis. Vi legger vekt på at arbeidet skal være fleksibelt og bidra til aktivitet og læring hos studentene.
Ved Svein Tveit (KI)