English version of this page

REAL undervisning; en kick-start på semesteret

Vi inviterer igjen til REAL undervisning - MNs seminarserie for kvalitetsheving av undervisningen, av og for ansatte ved MN. Kom - bli inspirert - diskuter - ta på forskerbrillene på egen undervisning!

© UiO/Hans Fredrik Asbjørnsen

REAL undervisning er for alle som er involvert i undervisning ved MN-fakultetet. Bli med og bidra til å skape kvalitet i undervisningen. Det er lettere om vi har en felles plattform.

Påmeldingsfrist: mandag 7. januar kl. 14:00.
Da kan vi bestille lunsj til deg og velge riktig rom for parallellsesjonene.

09:00–09:10 Velkommen ved Knut Mørken

09:10–10:00 Tilbakemelding for læring.

Alle trenger tilbakemeldinger for å utvikle seg. Det gjelder både forelesere, gruppelærere og studenter. Vi viser teknikker for å gi tilbakemelding for læring og hvordan vi kan jobbe for å hjelpe studentene til å bli "feeback literate". Teknikkene bidrar både til læring og profesjonell kompetanse.

Ved Åsmund Eikenes, Cathrine Walhstrøm Tellefsen og Knut Mørken

10:15–11:00 Parallelsesjon 1

11:15–12:00 Parallelsesjon 2

12:00 Lunsj og instituttvise samlinger

Velg 2 av 3 parallellsesjoner

1. Mangfold blant studentene; hvem er de og hvordan møter vi dem?

Sted: Georg Sverdrups hus: Undervisningsrom 1

Studenter er en sammensatt gruppe med ulike personligheter, forutsetninger og behov. Det inkluderer også studentenes ulike faglige utgangspunkt som kan prege undervisningen. Har du tenkt på hvordan man kan gi tilbakemelding til ulike studenter?

I denne sesjonen har vi fokus på mangfoldet og tilbakemelding. Vi tar utgangspunkt i caser og legger til rette for refleksjoner, erfaringsdeling og idémyldring med en oppsummering til slutt.

Ved Victoria Haynes (ForVei) og Odd Petter Sand (stipendiat CCSE)

2. Å skrive for å lære

Sted: Georg Sverdrups hus: Undervisningsrom 2

Bruk av enkle skriveøvelser for aktiv læring. Verktøy og teknikker til bruk på forelesning, på lab og i gruppetimer. Og kanskje litt om hvordan gode tilbakemeldingssystemer og teknikker knyttet til skriftlig kommunikasjon kan forhindre at gruppelærere drukner i rettearbeid?

Ved Åsmund Eikenes (Skrivesenteret)

3. Decompiling knowledge to distill learning goals

(this session will be in English)

Sted: Georg Sverdrups hus: Undervisningsrom 3

Defining clear learning goals is a critical part of teaching for both professors and group teachers. However, it can sometimes be difficult to nail down precisely what one's learning goal is for a particular lesson, especially when working with given or pre-made problems, notes, or activities. In this session we will practice the skill of distilling a learning goal from a problem or activity by “decompiling” our knowledge on the subject.

Ved Tor Ole Odden (post.doc., CCSE)

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Emneord: undervisning, aktiv læring, profesjonell kompetanse
Publisert 13. des. 2018 14:48 - Sist endret 7. feb. 2020 15:48