Her

Kan et menneske ha et autentisk forhold til et dataprogram? Tanken virker søkt, men verktøy som iPhone's Siri og Google Assistant har blitt en naturlig del av mange menneskers liv. Bli med på filmvisning og diskusjon om etiske dilemmaer og filosofiske grublerier.

mann ser utover havet

Foto: Cinemateket

I denne utgaven av Science of Fiction byr vi på Spike Jonze's "Her" fra 2013. Filmen handler om Theodore Twombly som innleder et romantisk forhold til operativsystemet sitt, etter å ha gått igjennom en traumatisk skilsmisse. Dette fremstår fremdeles som en søkt idé for de fleste, men etter at verktøy som Siri, Alexa og Google Assistant har blitt en del av millioner av menneskers hverdag øker filmens aktualitet for hver dag som går. Kunstig intelligens og maskinlæring er uforutsigbare fagfelt i eksponentiell utvikling, og denne filmen tematiserer mulige interaksjoner mellom menneske og maskin på en tankevekkende måte. Kan et menneske ha et autentisk forhold til et dataprogram?

Vi er stolte over at Charles Ess kommer tilbake til oss for å snakke om film, etter hans tidligere bidrag til Ex Machina. Ess får selskap av førsteamanuensis Maja van der Velden, og de skal diskutere sine tanker rundt det som foregår på lerretet. Charles Ess er professor ved Institutt for medier og kommunikasjon og publiserte nylig artikkelen "“What’s Love Got to Do with It? Robots, sexuality, and the arts of being human”. Maja Van der Velden er førsteamanuensis ved Institutt for informatikk, og arbeider med filosofi knyttet til informasjon og kommunikasjonsteknologi.

Fordi "Her" er en film som leder til mange spørsmål, etiske dilemma og filosofiske grublerier har vi endret litt på vårt vanlige oppsett. Denne gangen viser vi filmen først og inviterer publikum med på en diskusjon mellom Ess og Van der Velden etterpå. Kjøp gjerne et glass rødvin og la din indre etikkfilosof slippe løs!

Samtalen holdes på engelsk, men spørsmål og kommentarer kan gjerne være på norsk.

Praktisk informasjon

Science of Fiction er en del av Cinematekets program, og er åpent for alle.

Billetter kjøpes på Cinemateket. Billettprisene er kr 50,- for medlemmer av Cinemateket, kr 80,- for andre. Alle kan bli medlemmer, det koster kr 100,- for 6 måneder (200,-/12 mnd), og ordnes der og da.

The Science of Fiction er et samarbeid mellom Cinemateket og Universitetet i Oslo som gjennom foredrag og samtale tar opp den vitenskapelige og filosofiske verdien i en utvalgt film før kinovisning.

Publisert 27. apr. 2018 13:43 - Sist endra 16. okt. 2023 14:26