Referat fra møtet 11.02.2021

Digitalt møte på Zoom

Tilstede:

Fra MNSU: Sara Mediå, Johan Emil Linnestad Larsson, Jonas Lunde, Nafisa Ebrahimji, Oliwia Malinowska, 

Fra fakultetet: Knut Mørken, Hanne Sølna, Yvonne Halle (sak 2), Anne Aaen-Stockdale (sak 3a), Marianne Jacobsen (referent).

Sak 1: Info fra fakultetet, v/ Knut Mørken

Status og informasjon om aktuelle saker. 

  • Åpne campus igjen: UiO ønsker å åpne campus så snart som mulig selv om undervisningen I hovedsak fortsetter å være digital. 
  • Periodisk programevaluering: mulighet for å gjøre endringer der det er nødvendig, viktig å ha dialog med MNSU.
  • Fakultetet har et stort trykk på Etter- og videreutdanning for å lage tilbud til de som har en utdanning fra før.
  • Prosjekt med progresjon og kloning av emner (emner som finnes på flere nivåer 3- til 4/5000 nivå.
  • Studiebarometeret (Yvonne Halle informerte):
    Spørmålene gjaldt fra nedstengingen av campus i mars 2020 og ut året. Alle bachelorprogrammer fra MN er med, men ikke alle masterprogrammer p.g.a. for lav svarprosent. MN gjør det godt sammenlignet med andre fakulteter på UiO og landssnittet. Tilknytning til arbeidslivet har gått ned, dette skjer også nasjonalt. Sosialt og faglig læringsmiljø har også gått ned, dette gjelder også andre læresteder. MN-studenter er relativt godt fornøyd med undervisningen. Viktig å huske at Studiebarometeret er et øyeblikksbilde. Se også studiebarometeret.no.
  • Forvei samtaler med 2. semesterstudenter på bachelorprogrammer.
    Mange studenter hadde forberedt seg mentalt på at det ville bli mer fysisk undervisning våren 2021, og føler nå at de ikke er kommet i gang enda. MNSU får heller ikke snakket med like mange som de pleier og kjenner seg igjen i det Forvei forteller.

Sak 2: Emneevalueringer, v/ MNSU

Innhenting ved forskjellige institutter, hvordan informasjonen blir brukt, og hvordan det synliggjøres for studenter.

Tas opp med bakgrunn i FYS- og MAT-emner. Det er forskjell mellom instituttene hvordan emnevaluering gjøres. MNSU mener det er en for dårlig standard på emneevalueringer og at studenter må motiveres mer til delta for å få inn meninger. Studenter må også få vite hva som skjer videre etter en evaluering og føle at deres tilbakemelding blir sett på. Det slkal lages en oppsummering av emneevalueringer og det skal deles med emneeier og kandidatene som har deltatt, men MNSU mener dette ikke skjer. MNSU ønsker at emneevalueringer publiseres offentlig.

UiO har et kvalitetssystem som inneholder det MNSU etterlyser og MN har rutiner for å følge opp, men det handler om hvordan få gjennomført det godt nok. Kvalitetssystemet til UiO er endret til at man skal gjøre underveis evalueringer. Dette har MN hatt I sine rutner, men er klar over at dette ikke alltid gjøres av undervisere. Eksamensutfordring I FYS- og MAT-emner er blitt tatt opp underveis. Emneevaluering foregår på mange ulike måter, fakultet ønsker å gjøre dette på bedre og har fokus på å få til det.Det er ikke enighet om å publisere resultat av emneevalueringene, ikke alle emneevaluringer er laget på en måte som gjør at de kan legges ut offentlig uten å "vaskes" først. MN følger med på forskning rundt emneevalueringer ift hva man ønsker å oppnå med de.

Tema tas opp igjen mot slutten av vårsemesteret.

Sak 3: Status korona, v/ MNSU

Generell forutsigbarhet for alle studenter, men fokus på:

a) Internasjonale studenter (utveksling og full grad).
Det er kun to av MN sine programmer som tok opp studenter fra EU høsten 2020 (IFI og MI), og ikke alle disse studentene kom. Dette skyldes både situasjonen I hjemlandet og innreiseforbud. Status for våren 2021 er at pr. nå er grensene stengt og nye studenter kommer ikke lenger inn i Norge. Dette er ikke store grupper. Av tiltakene MN gjør blir internasjonale studenter også inkludert og får informasjon på engelsk.

b) ELID-emner (emner hvor deler av læringsutbytte ikke kan oppnås med digital undervisning).
Lab måtte også stenges for en periode, eneste unntak var praksis for farmasi. Nå er det mulig også for studenter som har tilsyn med dyr. Masterstudenter som trenger å være på campus p.g.a. forskning skal også ha fått tilgang. Bachelorstudenter har pr. nå ikke tilgang som gruppe.

c) Masterstudenter (tilgjengelighet til utstyr, får de nok støtte fra institusjonen).
Noen masterstudenter som skriver oppgave kan trenge utsatt innleveringsfrist fordi situasjonen gjør at progresjonen ikke går som planlagt. Det er innført en egenmeldingsordning for utsettelse. Våren 2020 ble det laget en standard med en måned ekstra, men dette er ikke bestemt for våren 2021. MNSU synes en måned ekstra er bra som standard. MN har ennå ikke enda vurdert om det skal lages en samme type standard våren 2021. Dette vil tas opp på neste møte i Studieutvalget.

Sak 4: Standard på sensurbegrunnelser, v/ MNSU

MNSU opplever at det ikke er en standard på det som gis tilbake til studenene og at det ikke gis god nok tilbakemelding. Er det mulig å ha en mal for sensurbegrunnelse?

En sensurbegrunnelse avhenger av emneeier og hvordan de tolker det. I noen emner er det mange studenter som ønsker sensurbegrunnelse og det kan bli mye for emneansvarlig å gi like gode begrunnelser.

MNSU ønsker en skriftlig begrunnelse, ikke bare kvantitativ. Det blir ellers vanskelig å vite hva slags feil som er gjort, hva som kan forbedres etc.

Tema kan tas opp I Studieutvalget.

Sak 5: Status honorar til studentrepresentanter i instituttstyrer, v/ Hanne Sølna

Dette er en organisasjonssak. Det er ulik praksis på instituttene, men også mellom fakultetene på UiO. Det er ikke blitt noen avklaring tidligere. Saken er tatt opp på nytt med direktør og HR-leder ved MN-fakultetet med ønske om å ta det videre til direktørnettverket ved UiO i tillegg til å sjekke praksis ved MN-instituttene.

Sak 5: Eventuelt

Publisert 3. mars 2021 16:46 - Sist endra 8. mars 2021 15:32