Møte i ph.d.-programrådet 23.11.2020

Til stede: Knut Mørken (studiedekan), Petter Nielsen (IFI), Erlend F. Wold (MI), Rigmor Solberg (FAI), Torsten Bringmann (FI), Brita Stedje (NHM), Reidunn Aalen (IBV), Stian Svelle (KI), Josef Noll (ITS), Frøydis Sved Skottvoll (kandidatrepresentant, KI), Ingunn Kathrine Wehus (ITA), Valerie Maupin (GEO), Jean Raphael Martinez (MN), Natalia Utkina (MN), Stian Engen (MN)


Forfall: Solveig Kristensen (forskningsdekan), Øystein Håvard Færder (kandidatrepresentant, ITA),

 

Referat fra forrige møte (torsdag 27.08.2020)

 

Saker fra Fakultetet

1. Implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for ph.d.-programmet (diskusjonssak)

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverket (NKRV) for livslang læring gir oversikt over utdanningsnivåer i Norge og beskriver læringsutbyttet (LUB) for de ulike nivåene i høyere utdanning – bachelor, master og ph.d - i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Studiedekan har hatt ansvar for implementere det nasjonalekvalifikasjonsrammeverket ved MN for bachelor-, master- og ph.d.-grad fordi det var viktig å sørge for en logisk oppbygning av nivåene.

Forslaget til MNs læringsutbyttebeskrivelsene (LUBene) for ph.d.-programmet er blitt tidligere presentert i phd-programrådet og i en tidligere workshop for phd-programrådet/STUT. Vi tar en gjennomgang av LUBene og ønsker å få innspill på om beskrivelsen gir et godt bilde av hva en MNs phd-kandidat som har fullført skal kunne.   

Vi ønsker også innspill på om de to siste beskrivelser (i rødt) under «Generell kompetanse» (side 5) passer i KRV eller om de bør plasseres andre steder som f.eks. kvalitetssystems rutiner eller utfyllende regler.

Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket (NKR) er basert på det europeiske med den hensikt å skape felles retningslinjer for graden ph.d. i Europa. Siden NKR dekker alle utdanninger i Norge oppleves det enkelte steder for generelt. Nasjonalt jobbes det med en revisjon av NKR men siden det er ukjent når dette arbeidet skal ferdigstilles, sikter vi oss inn på å ferdigstille en læringsutbyttebeskrivelse (LUB) for ph.d. høstsemesteret 2020. 

Ved MN har vi kun ett ph.d.-program på tross av den store bredden av fagdisipliner. Dette bidrar til at det er vanskelig å utarbeide en LUB som er veldig detaljert. Utgangspunktet for diskusjonen i programrådet var studiedekanens sammenfattede oversikt over NKR. 

Generelt er det ønske om å konkretisere LUBen mer ved å ta bort formuleringer som gjelder kunstneriske grader og ikke er relevante for MN. Det ble løftet instituttspesifikke problemer i forhold til formuleringer i nåværende tekster. Fakultetet bestilte skriftlige tilbakemeldinger fra ph.d.-programrådet på nåværende utkast av LUB med frist 01.12.2020. Basert på tilbakemeldingene skal fakultetet utarbeide et nytt forslag til LUB som programrådet får presentert. 

 

2. Digitalisering og effektivisering av ph.d.-opptak (infosak)

Fakultetet orienterer om digitalisering av søknaden om opptak. Nettsiden som beskriver prosessen er blitt oppdatert: https://www.mn.uio.no/english/research/phd/application/index.html

Søknaden er nå nettskjema-basert: https://nettskjema.no/a/phd-application

Fakultetet, sammen med ph.d.-rådgivere ved grunnenehetene, har utarbeidet et nettskjema for søknad om opptak som skal erstatte pdf- og papirdokumentene. Programrådet har kommentarer skriftlig på dette, og skjemaet og landingssiden er utbedret i henhold til kommentarene. Søknad om opptak i nettskjema trer i kraft f.o.m. 24.11.2020. Søkere som allerede har begynt søknadsprosessen fullfører sine søknader med pdf-skjemaene. 

 

Saker fra ph.d.-representanter

Ingen saker fra ph.d.-representantene. 

 

Saker fra ph.d.-utvalgsledere

1. Pliktarbeid og 4. år - ITS etterlyser "best praxis". Vi ser at "holde forelesning" fungerer ikke, og at PhD kandidater oppfatter "urettferdig" at noen har 4 år. - Hører gjerne på deres erfaring.

Overføre til neste programrådsmøte 10.12.

 

2. "yet another lock-down" - hvordan holder vi motivasjon til våre PhD kandidater oppe? - ITS hører gjerne på deres erfaring. Vi har innført en "ITS lunsj" med workout. 

Runde rundt bordet. Generelt er det få tilbakemeldinger fra kandidatene om hvordan det går. Grunnenhetene løfter problematikken i 3.- og 5.-semesterevalueringene og får tilbakemeldinger om at det går greit. Disse kandidatene har allerede vært ved UiO en periode. Det er grunn til å være ekstra påpasselig med kandidater som har startet opp i 2020 da mange av dem ikke kjenner institusjon, kollegaer og rutiner like godt som de som har vært ved UiO en lengre periode.  

 

Eventuelt

Ingen saker for eventuelt.

 

 

 

Publisert 17. nov. 2020 15:29 - Sist endra 13. okt. 2023 10:02