Møte i studieutvalget 17. april 2015

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
1 – Programkomitéseminaret 7.–8. mai

Studieutvalget og medlemmene i programkomiteene har fått invitasjon til overnattingsseminar 7.–8. mai på Soria Moria konferansehotell. Seminaret fokuserer på arbeidet med bachelorprogrammene – både læringsutbyttebeskrivelsene og generisk kompetanse, og på temaet innovative undervisningsformer. Til delen som handler om undervisningsformer har vi invitert både eksterne og interne foredragsholdere til å foredra over emnet. Vi kommer i tillegg til å ha gruppearbeid om dette emnet. Lenke til seminarprogram ligger i margen til høyre. For å kunne arbeide effektivt med læringsutbyttebeskrivelsene på seminaret, ber vi om at om at disse beskrivelsene blir klargjort i programkomiteene og sendt via utdanningsleder til andreas.tandberg@mn.uio.no senest mandag 4. mai. Lenke til dokument som beskriver felles føringer for læringsutbyttebeskrivelsene, finner du i margen til høyre.

Felles føringer for læringsutbyttebeskrivelsene
2 – Formidlingsprosjektet “Gjør dette hjemme”

Ola Nilsen fra Kjemisk institutt informerte om formidlingsprosjektet "Gjør dette hjemme" som nå er lansert fra Forskningsrådet gjennom Proforsk. “Gjør dette hjemme” skal være en webportal der barn, unge og hobbyforskere kan legge inn forskningsresultater og få tilbakemeldinger fra vitenskapelig ansatte ved UiO. Målet med prosjektet er å vekke forskningslyst hos barn, unge og andre interesserte, og å trene dem i vitenskapelig metode. Nilsen la fram planen for hvordan portalen og apparatet rundt skal bygges opp fram til lansering våren 2016. MN-fakultetet videreformidler "Gjør dette hjemme"-prosjektet til instituttene, som får i oppgave å rekruttere engasjerte bachelor-, masterstudenter og Ph.d-er til å arbeide som rådgivere i prosjektet.

 

3 – Karrieresenteret Solveig Berge fra Karrieresenteret informerte om kurstilbudene til Karrieresenteret og hvordan MN-studentene bruker tilbudet. Presentasjonen til Berge er relevant i arbeidet vårt med å klargjøre hva profesjonell kompetanse i utdanningen skal være. Karrieresenteret er ikke bare med på å hjelpe studentene å få jobb under og etter studiene - senteret kurser også studentene i hvordan de skal bli bevisst på kompetansen de sitter på og hvordan de skal bruke den mot arbeidslivet. Det ble besluttet å legge inn karriere- og jobbsøkerkursene til Karrieresenteret som obligatorisk del av studieprogrammene.  Karrieresenterets kurs på MN-fakultetet
Eventuelt

I UHRs rapport om sensurordningen i høyere utdanning blir det foreslått en rekke tiltak for å samordne karakterbruken mellom institusjonene (se forrige referat). Nasjonalt råd for teknologisk utdanning (NRT) har nå sendt et høringssvar til utdanningsutvalget i UHR der de peker på at tiltakene rapporten foreslår vil være vanskelige å gjennomføre for store deler av utdanningssektoren. UiO lager også utkast til høringssvar om UHR-rapporten, basert på det som kom frem under studieadministrativt møte blant fakultetene [hva slags komité/utvalg er dette?] i uke 16. Dette høringssvaret blir sendt på høring til fakultetene i uke 18. Solveig Kristensen sender NRTs høringssvar til UiO slik at UiO vet hva NRT sier. NRTs høringssvar blir sendt ut til utdanningslederne.

Det er planlagt et teambuildingseminar for Studieutvalget på Svalbard. Vi legger seminaret til Svalbard blant annet fordi vi ønsker å øke samarbeidet med UNIS, og fordi det er et stort politisk fokus på nordområdene. Seminaret er tenkt gjennomført i august eller september, og utdanningslederne blir bedt om å tenke over hvilket tidsrom som passer best.

Notatet som omhandler valg av masterprogramportefølje ligger ute på InterAct-siden. I løpet av mai skal vi, som del av arbeidet med bachelorprogrammene, lage en tentativ masterportefølje. Tone Skramstad, Anne-Lise Siljeholm Hansen og Yvonne Halle har vært i møte med HF, som har fått masterprogrammene sine evaluert av NOKUT. Anne-Lise og Yvonne kommer og gir oss en rapport fra møtet med HF på neste STUT-møte. Særlig interessant blir det å høre hva Nokut sa til HF om bruk av mange studieprogrammer kontra mange studieretninger i masterutdanningen. Svaret HF fikk etter tilsynet fra Nokut, vil kunne hjelpe oss med hvordan vi skal bygge opp våre egne masterporteføljer. Blant annet gjelder dette masterprogrammene ved GEO og BIO, der nettopp problemstillingen om programmer kontra studieretninger har vært oppe.

Solveig har fått økonomirapporten fra Frode Bremnes og Anne-Lise Siljeholm Hansen (se forrige referat). Det kommer til å bli et internseminar om økonomien til høsten, der vi diskuterer den nåværende og den nye økonomimodellen til fakultetet med instituttlederne.

 
Publisert 29. apr. 2015 14:03 - Sist endra 29. apr. 2015 14:04