Møte i studieutvalget 21. august 2015

Til stede: Knut Martin Mørken (MN), Hege Christensen (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Tom Lindstrøm (MI), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Dag Langmyhr (IFI), Frode Hansen (Astro), Annik Myhre (Geofag), Ina Kullmann (studentrepresentant), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Julie Øybø (MN), Anne-Lise Siljeholm Hansen (MN), Yvonne Halle (MN), Solveig Kristensen (MN), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN, referent).

Fraværende: Olav Sand (IBV), Kristian Tuv (studentrepresentant), Cathrine Tellefsen (MN), Karoline S. Lilleøren (Geo)

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
1 – Masterporteføljen

Hanne og Knut har skrevet notat om masterprogrammene og nivåinndeling (se høyre marg).

Saken om inndelingen av masterprogrammene var oppe på instituttledermøtet 20/8. Fakultetet ønsker en profil utad der vi har studieprogram med studieretninger. Nivå under studieretninger synes ikke hverken på nett eller vitnemål. Instituttene står likevel fritt til å operere med de gamle underdelingene, som fagretninger, studieveier og studieløp, internt. Det kom opp spørsmål om hvorvidt studenten har mulighet til å bytte studieretning innenfor et program underveis i studieløpet om han/hun ønsker det. Vi bør lage et system som legger til rette for at dette er mulig. Vi tok en runde rundt bordet der utdanningslederne informerte om hvor arbeidet med masterprogrammene står nå. Fakultetet lager en tabell og en grafisk visualisering over status for masterprogrammene. Oversiktene blir lagt ved innkallingen til neste STUT-møte.

Det neste punktet som ble tatt opp var studieretninger på bachelorprogrammene. Utdanningslederne får i oppgave å ta kontakt med programkomitélederne for å høre hva slags studieretninger som eventuelt skal synliggjøres på bachelorprogrammene. Det ble kommentert at det er viktig å sørge for at inndelingen i studieretninger på bachelornivå henger sammen med inndelingen på masternivå. Inndelingen på bachelorprogrammene bør ideelt sett være mer grovmasket enn på masternivå, med mulighet for å “finsjustere” valg av studieretning på  master. Det ble også understreket at det er viktig å finne løsninger for hvordan vi skal rangere studenter inn på populære emner på bachelor. Om vi ikke gjør det, står vi i fare for at det blir et stort studenttrykk på enkelte populære studieretninger og fagmiljøer, og at dette vil forplante seg videre til masterprogrammene.

Inndeling av masterprogram
2 – Profesjonell kompetanse

Knut Mørken har ledet en arbeidsgruppe nedsatt av studiedekanen, som skal forsøke å beskrive hva MN-fakultetet mener med begrepet profesjonell kompetanse og hvordan vi kan legge til rette for at studentene blir trent i dette gjennom arbeidet med emnene. Arbeidsgruppa har skrevet en rapport om profesjonell kompetanse i utdanningen, som Knut presenterte (se høyre marg).

Profesjonell kompetanse

3 – Navnsetting av studieprogrammene

Julie Øybø leder en arbeidsgruppe som jobber med navnesetting av de nye studieprogrammene. Arbeidsgruppa har laget et skriv som inneholder ulike navneforslag for alle programmene, og dette skrivet blir sendt til elever i videregående skoler, som blir bedt om å rangere navneforslagene. Julie presenterte listen over navneforslagene for STUT. Vi kommer tilbake til denne saken på et senere STUT-møte.

 

4 – Hva skal skje fremover?

Se tidsplan for programrevisjonen i høyre marg. Denne saken ble utsatt til neste STUT-møte.

Tidsplan, programrevisjonen

Eventuelt

UiO fikk fikk torsdag, sammen med Universitetet i Bergen og Tromsø, en uformell henvendelse fra KD, som informerer om at de ønsker å innføre R2-krav fra videregående skole for alle realfaglige grunnutdanninger. Vi fikk frist ut torsdag til å svare på henvendelsen, men fristen er forlenget. IFI holdes utenfor krav om R2. IBV har tidligere blitt holdt utenfor R2-kravet av oss, men KD ønsker R2-krav også for IBV. Hanne Sølna, Solveig Kristensen, Tom Andersen, Anne-Lise Siljeholm Hansen og Knut Mørken var i møte med instituttleder Finn-Eirik Johansen ved IBV om saken. IBV ønsker også å innføre R2 krav for sine grunnutdanninger. KD ønsker å innføre kravet fra 2017, men UiO ber om å vente med innføringen til 2018/2019 for ikke å risikere å utelukke elever som  begynte på videregående skole høsten 2015.

 

 

 

 

Publisert 23. sep. 2015 11:30 - Sist endra 10. aug. 2016 10:20