Møte i studieutvalget 27. mars 2015

Saksliste:

Sak Tema Sakspapirer
1 - Oppfølging av seminaret 16. mars. Knut og Olav presenterte forslag til mal for studieprogrammenes faglige rammer og har på bakgrunn av instituttenes innspill laget eksempler fra biofag, kjemi og matematikk.

Knut og Olav la fram forslaget sitt om felles mal for videre bearbeidelse ved instituttene. Innspill:

  • Hvem skrives læringsutbyttet for? Ønsker spesifisering.
  • Studentene kommenterte at læringsutbyttepunktene var greie nok, ikke avskrekkende. Likte at det var mulighet for å trykke på en "mer" knapp under hvert enkelt punkt.
  • Læringsutbyttepunktene vil fungere som veiledende for alle som jobber med dette.
  • Det vi kommer frem til blir førende for videre formidling til de forskjellige målgruppene.
  • Farmasi har oppfattet arbeidet med InterAct som internt. De opererer med et nasjonalt rammeverk med klare retningslinjer for hvordan læringsutbyttepunktene presenteres (kunnskap, ferdigheter og kompetanse). De får en utfordring dersom felles mal tar utgangspunkt i andre retningslinjer enn disse.
  • Er det mulig og ønskelig å oppfylle samtlige MNs kvaliteter, spesielt dette med forskningsnær undervisning? Har vi nødvendig spillerom til å få dette til i basisemner hvor f.eks. undervisningsformen er begrenset grunnet stor studentmasse?
  • "Team-based learning" ble nevnt som et eksempel på hvordan en kan drive gruppeundervisning i store forsamlinger.
  • Potensialet ligger der for å få ut mye med lite ekstra ressurser, en må bare kvalitetssikre metodene før det blir tatt i bruk.
  • Solveig sa at gruppeundervisning må inn, spesielt første studieår på bachelornivå og obligatorisk oppmøte bør implementeres for å forplikte studentene. Vi  må være samlet om dette.
    • Overgang fra elev til student er en utfordring, og obligatorisk oppmøte kan hjelpe til med å lette på denne overgangen, så kan en heller slippe opp etter hvert.
    • Man må huske på at det lett kan oppstå skeivheter dersom man ikke tenker helhetlig rundt dette med obligatorisk oppmøte. De emnene med obligatoriske elementer blir lett prioritet til fordel for emner/elementer som ikke har det.
    • Man må huske på kostnadsaspektet med obligatorisk oppmøte, skaper mye administrasjon/romkapasitet/gruppelærere og lignende.
    • Obligatorisk oppmøte kan ikke håndheves.
    • Viktig å sikre en helhetlig tankegang slik at alt tilpasses de forskjellige programmene. Det finnes forskjellige måter å gjennomføre obligatorisk undervisning med hensyn til blant annet hyppighet, varighet, type oppgaver og presentasjoner. Ikke nødvendig med obligatorisk oppmøte i alle sammenhenger. Ressurser styrer valg av fagområder og form utfra emner.
    • En alternativ variant er å innføre 50% obligatorisk oppmøte i et emne, som gjør det enkelt å administrere. Dersom vi sørger for at den obligatoriske undervisningen er bra, kommer studentene.
  • Viktig å begrense underpunkter for å forhindre for mange detaljer
  • Generisk kompetanse burde tydeliggjøres på samtlige programmer. Bør dette bli et felles MN kvalitet? Savner mer spisset info på hvert program.
  • Usikkerhet rundt hvilke retningslinjer som gjelder med hensyn til utforming av læringsutbytte fra nasjonalt kvalifikasjonsrammeverket. NOKUT fokuserer på baklengsdesign som er i tråd med InterAct tankegangen, men dette må avklares før endelig valg av form og innhold tas.
  • Representanter for studieadministrasjonen skal ha møte med Johnny Sundnes på HF for blant annet å se på hva NOKUT har vektlagt i deres tilsyn av mastergrader i historisk-filosofiske fag som tilbys på høgskoler og universiteter i Norge. Dette kan gi oss en bedre forståelse for NOKUTs retningslinjer på dette området.
Felles føringer for læringsutbyttebeskrivelsene

2 - Kandidatundersøkelsen

 

Ragnhild presenterte resultater fra kandidatundersøkelsen med fokus på masterprogram i lys av InterAct. Diskusjon rundt funnene og interessante problemstillinger tas i et separat møte.

MN rapport om resultater fra kandidatundersøkelsen

STUT-kandidatundersøkelsen (pdf)

3 - Eventuelt

Solveig minnet om det planlagte seminaret for internasjonalisering av MNT-utdanningene som fakultetet arrangerer den 14. april i samarbeid med NRT og UHR. Spesielt vitenskapelige ansatte oppfordres til å delta.

Informerte om årets utlysning av utdanningsmidler som i år har føringer.

Nytt seminar for programkomiteene og medlemmene for Studieutvalget. Foreslått tidspunkt er 7-8. mai (lunsj til lunsj seminar). Seminaret vil omhandle undervisningsformer, profesjonell kompetanse samt avslutte arbeidet med læringsutbyttebeskrivelsene.

Utlysning av utdanningsmidler 2015

Publisert 9. apr. 2015 09:05 - Sist endra 25. okt. 2019 10:41