Møte i Studieutvalget 27. november 2015

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Hege Christensen (Farmasi), Tom Andersen (IBV), Eli Olaug Hole (Fysisk institutt), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Tom Lindstrøm (MI), Olav Sand (IBV), Tom Lindstrøm (MI), Morten Østigård (studentrepresentant), Frode Hansen (astro), Ina Kullmann (studentrepresentant), Karianne Lilleøren (geofag), Dag Langmyhr (IFI), Hanne Sølna (MN, referent), Anne-Lise Hansen, Yvonne Halle og Ellen Grøholt (MN)

Fraværende: Frode Hansen (astro), Ragnhild Kobro Runde ( IFI, MN), Cathrine Tellefsen (MN), Annik M. Myhre (Geofag)

Saksliste

Sak Tema Sakspapirer

1 – Gjennomgang av bachelorprogrammene og farmasiprogrammet med fokus på:

Oppdaterte lub’er og emnematriser med de endringer som har kommet til siden stutseminaret. Identifiser så det som stadig mangler/må endres. Ha fokus på:

                - egner LUBene seg for publisering på programsidene eller kun til internt bruk?

                - innledende tekst - reflekterer den MN kvaliteter og "hva er en...."?

                - kompetanseinndelingen i kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse (som overskrifter - og bruk av begrepene i teksten).

                - inndeling i kulepunkter og underpunkter - i hht. føringer (ref. mal fra Olav Sand).

                - generisk kompetanse - hva er med, hva mener dere mangler? Se notatet om generisk kompetanse på InterAct-siden. Hent inspirasjon fra de andre programmene!

                - utviklingssemesteret - er det på plass? Hvor åpent er det?

                - skal bachelorprogrammet/farmasimasteren deles inn i studieretninger, i så fall hvilke?

                - emnematriser både for program og studieretninger

Matematisk institutt - Strukturelt ikke ferdige programmer (MAEC og MIT/MMA). Det er kommet et nytt initiativ om utdanning innen "datascience/ datavitenskap".  LUBene slik de er nå egner seg ikke for å kommunisere til søkere men er skrevet for programkomiteen. Man kan tenke seg at hovedpunktene er rettet mot søkere mens underpunkter beskriver det mer faglige som skal gi rammer for programinnhold. For MIT/MMA kan emner som forbereder til masterprogram legges inn i utvekslingssemester. Studieretninger er et krevende og ikke helt avklart tema.  MAEC: viderefører 4 studieretninger. Innledningsteksten bør speile MN-kvalitetene. Utviklingssemesteret er ikke helt på plass. Det er en utfordring at MAEC først er mattetungt og så skal økonomien inn i siste del av studiet. Økonomiemnene kommer fra Økonomisk institutt der det nok er en strammere linje enn på MN når det gjelder innpassing av emner fra andre institusjoner. Kan vurdere å klone emner som er masterrelevante men da vil disse fortrenge masteremner for studentene som reiser ut. Matematikk er et modningsfag og emner bygger på hverandre og dette kommer også i konflikt med et utviklingssemester. Spørsmål om hva som er linjen her og hvordan programkomiteene som er nedsatt av fakultetet rapporterer. Til utdanningsleder eller fakultetet?

Fysisk institutt - Fysikk og astronomi (FA)har to studieretninger og spørsmålet er om det skal lages LUBer på studieretningsnivå og hvordan disse forholder seg til programluben. Utviklingssemester for studieretning fysikk er på plass selv om det er ett emne de må ta hvis de drar på utveksling i 5 semester men dette emnet gis "overalt". Drar studentene i 6. semester er det ingen føringer. For studieretningen astro må de ha eventuell utveksling til læresteder med egnede astroemner. Det er foreløpig ikke noe astroemne i 4. semester. ELITE (Eldat med nanoelektronikkdelen av IFI-programmet nanoelektronikk og robotikk) har ikke studieretninger. HMS er nå på plass i LUBen som nå egner seg for nettpublisering. Innledende tekste er mer konkret enn FA sin. Utviklinsgsemester er ikke på plass ennå.

IBV - Ingen studieretninger men i stedet anbefalte studieløp. Semantisk diskusjon om LUBer: "skal forstå" eller "skal kunne forstå". Det første reflekterer et læringsutbytte som ytterst få studenter faktisk oppnår mens det andre er et læringsmål som vi kan innestå for. Men nå er det tatt en beslutning om å bruke læringsutbytte fremfor læringsmål.  Gørbitz fra KI kommet med forløsende innspill på kjektåhakurs. IBV gått bort fra et stor og altomfattende felleskurs første semester som de til og med fikk utdanningskvalitetspriser for. Det var en god ide men ble for massivt og for lite fleksibelt. De tre første semestrene ligger fast. I resten av studiet må de velge 3 av 4 emner og mange av disse undervises vel så godt på andre universiteter slik at utveksling skal være greit å få til. Det er lagt inn matematikk og programmering litt ute i programmet for å ivareta de som skal videre innen computational. Biokjemien er den samme som kjemikerne har. De siste endringene som er gjort reduserer behovet for overgangsordninger. Det etableres semesterkomiteer som samordner emner ift gjenbruk av temaer og passe på at "søylene" ivaretas(CSE; biokjemi osv). Vurderer bacheloroppgave i 6. semester.

Kjemisk institutt - MENA: LUBene er skrevet om til 3 punkter der HMS nå er integrert men må sjekke om teksten er klar i forhold til publisering. Utviklingssemester i 6. semester. Emnematrisen begynner å bli komplett. KJEMI: De 3 første semesterene er felles og så deles det i 2 studieretninger; kjemi og biokjemi. Har fått svært nyttige innspill fra ekstern programrådgiver som har resultert i endret rekkefølge på emnene. Matematikken blir kanskje skjøvet utover i programmet så her må de ha en dialog med MI. LUBen er ikke endret men vurdere om innledningsteksten passer for begge studieretningene. HMS er nå integrert i LUBen.

Institutt for geofag - LUBene slik de foreligger for de to nye programmene "Geofysikk og klimasystemet" og " Geologi og geografi" er relativt like og ligner i stor grad på det som var for det opprinnelige programmet. Underpunkter er ikke skrevet ennå. Utfordring med å få inn informatikk/programmering. Det planlagte fellesemnet "Earth and systems science" greier ikke å inkludere informatikk. Utfordring med å ivareta CSE komponenten. Det er en tilsvarende situasjon som med felles introemne på IBV og MENA. Erfaringer her er at det da blir en stor utfordring med å få inn CSE komponenten versus det å møte og få en oversikt over faget første semester. Det blir en kritisk diskusjon om hva dette emnet skal inneholde også fordi studentene på de to programmene har svært ulike emner mhp metodefag det første semesteret. Masterprogrammet har nå 10 studieretninger og det jobbes med LUBene for disse.

Institutt for informatikk - (se lenke for oversikt) Brukerorientert design har verken opptakskrav eller studieretninger.  Innledende tekst og LUB er klar om enn ikke perfekt for nett. Emnematrise og utviklingssemester er på plass. Profesjonell kompetanse er ikke tilstrekkelig beskrevet. Digital økonomi har først kommet i gang med planlegging nå. Dette er kommet til istedetfor et samarbeidsprosjekt med BI som havarerte. SFE skal ha en rolle i dette programmet og innovasjon skal være en komponent. Spørsmål om grunderskolen kan koples til utviklingssemesteret. Må jobbe mer med navnet og også se på avklaring mot  MAEC. Programmering og nettverk (PROSA) ligger litt etter men er i gang nå. Robotikk og intelligente systemer har R2 som krav, har ikke studieretninger ellers er alt på plass bortsett fra beskrivelse av profesjonell kompetanse. Språk har ingen opptakskrav og her skal alt være på plass med emnematrise, LUB og utviklingssemester.

Farmasøytisk institutt - (se lenke for oversikt) Viktig å huske på at farmasi er styrt av direktiv og skal utdanne autorisert helsepersonell. De har derfor en rekke føringer i tillegg til de ordinære utdanningsforskriftene. Den innledende teksten er skrevet for nettet. LUB spesifiserer sluttkompetansen og denne baserer seg på forslag fra profesjonsrådet i farmasi men er tilpasset noe. Studiet er bygget opp so en 3+1+1 og kan lett gjøres om til en 3 +m2 hvis det kommer krav om det i fremtiden. I fjerde år blir det fokus på innovasjon, produksjon av legemidler og legemiddelutvikling. Nytt i programmet blir et utviklingssemester med mulighet for utenlandsopphold der studentene gjerne kan ta statistikk. Statistikkundervisning slik den har vært har ikke fungert optimalt slik at den kan godt erstattes av emner andre steder. Ikke så mye samarbeid med andre institutter på bachelornivå men på master er muligheten større for udnervisningssamarbeid både ved å ta emner på kryss og faktisk emnesamarbeid. pr i dag er det delte mener mellom farmasi og henholdsvis kjemi og ibv. Må da ta høyde for ulike forkunnskapskrav. Politiattest knytter seg til vitnemål og yrkesutøvelse for farmasøyter ikke for å ta enkeltemner.

IBV presentasjon

IFI presentasjon

Farmasi presentasjon

 

 

2 – Generiske/ Profesjonelle ferdigheter ved Knut Mørken

Knut har samlet opp og "destillert" beskrivelse av profesjonell kompetanse fra LUBene og også knyttet det til notatet om profesjonell kompetanse. Notatet med forslag er lenket opp og bør sendes til programkomiteene som inspirasjon. Forslagene er ikke nivellert i forhold til bachelor og master. Mange av punktene passer  inn under både ferdigheter og generell kompetanse. Ett punkt som ikke er beskrevet er krav til reproduserbarhet. Mye av det som publiseres av forskning i dag kan ikke  reproduseres og dermed ikke sjekkes. Det handler om tilgang til kode, metode og data. Dette er et tema som også er knyttet til etikk. De profesjonelle kompetansene skal i stor grad operasjonaliseres gjennom studentaktive undervisningsformer og det vil kreve mer av studentene. Da må også undervisningskvaliteten være god og lærerne trent i de ulike undervisningsformene. Studenter er glad i forelesninger; de er uforpliktende men man lærer ikke så mye. På farmasi diskuterer de å sette krav til et max antall forelesningstimer og et minimum antall timer med studentaktiviserende undervisning på et emne. Dette er en stor, krevende og viktig utfordring som det må jobbes mye med fremover!

Formuleringer om profesjonell kompetanse
Eventuelt STUT 4. desember avlyses. Fredag 11. desember blir det felles møte med studieutvalget og studieadministrative. Siste møte dette semesteret blir fredag 18. desember.  

 

Publisert 1. des. 2015 13:26