Møte i Studieutvalget 30. oktober 2015

Saksliste

Sak Tema Sakspapirer
1 – Digital eksamen

Andreas Tandberg som er fakultetets koordinator for digital eksamen og med i UiOs prosjektgruppe for digital eksamen orienterte. Punkter fra diskusjonen i etterkant:

  • Oppgavene blir liggende på server og er passordbeskyttet. Læreren som har laget dem har tilgang ved passord og kan bygge opp en samling med oppgaver. Oppgavene er da ikke tilgjengelige for studenter slik tradisjonen har vært med skriftlige eksamensoppgaver. Hvorvidt de skal være det i fremtiden er ikke avgjort.
  • Utfordring med matematikkoppgaver der studentene  må skrive symboler for å løse oppgaver. Dette kan løses ved å bruke digital penn. Dagens digitale penn er foreløpig ikke god nok så inntil videre må penn og papir brukes i tillegg på en digital eksamen.
  • Digital eksamen vil medføre tilleggsoppgaver for studieadministrasjonen og IT-ansatte.
  • Vil digital eksamen stresse studentene mer enn skriftlige tradisjonelle eksamener? Studentorganisasjonene har uttalt at de ønsker digital eksamen. MNs studentrepresentanter mener de fleste studenter bortsett fra de innen matematiske fag, ønsker digital eksamen. MN legger vekt på å ivareta studentene med hensyn på å informere og forberede dem så godt som mulig. Det er også et mål for prosjektgruppa ved UiO. Digital eksamen er et faglig begrunnet prosjekt og en del av en den generelle utviklingen av utdanningen.

 

Presentasjon

2 – Programrevisjonen: Læringsutbyttebeskrivelser og tidsplan

Knut Mørken orienterte og presentasjonen er vedlagt. Punkter fra diskusjonen:

  • Masterprogrammer som skal ha oppstart 2017 bør levere utkast til LUB innen 10.11 mens de som skal starte senere trenger å forholde seg til denne fristen
  • Det oppstår et dilemma når masterstudiet i større grad skal åpnes opp for tverrgående studenter. Hvilke opptakskrav skal settes for både å ivareta det tverrgående og det fagspesialiserte og samtidig unngå å gjøre masterutdanningen dårligere?
  • Det bør komme et notat med en eksempelversjon av en LUB for et masterprogram slik det er for bachelor ved IBV. Notatet til dette møtet blir revidert til begynnelsen av neste uke av Knut og Olav Sand. Dette er ikke eksakt vitenskap og antageligvis blir det ikke mulig å skrive slik at alt blir avklart. Dette er en prosess og vi må ta spørsmål etter hvert som de kommer.
  • Dokumenter som er grunnlag for prosessen er daterte og kun endelig versjon legges på InterAct sidene.
  • Kommentarer til notatets forslag til generisk modell for beskrivelse av faginnhold i masterutdanningen:
  1. Uformell utforsking ved hjelp av opparbeidet basiskunnskap og intuisjon, assistert av tilgjengelige hjelpemidler.
  2. Formulering av hypotese.
  3. Verifikasjon av hypotesen ved hjelp av fagets etablerte rammer for resonnementer.

Det er ulike oppgavetyper ved MN og eksempelvis gir IFI oppgaver som er mer teknisk orienterte. Ved å bytte ut hypotese med problemstilling favner modellen bredere. Angående verifikasjon så er målet at studentene skal enten kunne verifisere eller falsifisere problemstillingen så ordet testing blir mer presist i punkt 3. Her er det også forslag om å bytte ut ”etablerte rammer for resonnementer” med vitenskapelig metode. Det er et ønske om å understreke at kreativ tenkning som fører til faglige gjennombrudd ikke alltid skjer innenfor etablerte rammer – men ved hjelp av vitenskapelig metode som kvalitetssikring.

Presentasjon

Revidert notat om LUB og tidsplan

Orienteringer og eventuelt

Det har kommet spørsmål fra programkomiteer knyttet til hvorvidt det er mulig å bruke tester og intervjuer for opptak til master. I dagens regelverk er det mulig å bruke intervjuer hvis man ønsker en bredere vurdering av bakgrunnen til en søker som er funnet kvalifisert, men da kun for å kunne rangere blant de kvalifiserte søkerne. Dagens regelverk åpner ikke for bruk av tester: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-02-12-130 §4.1 og §6.1.

Det har også kommet spørsmål til hvilke faglig vurderinger som bør ligge til grunn for  hva 40 og 80 grupper er og i hvilken sammenheng de opptrer. Dette vil vi komme tilbake til.

NB! Fredag 13. november blir det utvidet STUT møte fra 0830 - 1130.

 

 

Publisert 2. nov. 2015 13:20 - Sist endra 2. nov. 2015 13:20