STUT-møte 1. mars 2017

Til stede: Solveig Kristensen (MN), Knut Martin Mørken (MN), Hanne Sølna (MN), Yvonne Halle (MN), Frode Hansen (ITA), Kristian Prydz (IBV), Marcus Lima (studentrepresentant), Runa Bakke Bjarkøy (studentrepresentant), Jaan Erik Roots (Kjemisk institutt), Kristian Ranestad (MI), Arnt Inge Vistnes (FI), Gro Smistad (FAI), Ragnhild Kobro Runde (IFI), Jon Ove Hagen (Geo), Stian Løvold (ITS), Andreas Tandberg (MN, referent). 
Fravær: Tom Andersen (IBV), Cathrine Wahlstrøm Tellefsen (FI)

Saksliste

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Studiedekan orienterer

Studiedekanens årlige møter med instituttene (dialogmøtene) er nå i gang. Først ut er Matematisk institutt i dag, 1/3. Studieplan-gruppa hadde en arbeidsstue med de studieadministrative den 17.02 der de hentet ut aktuelle tall og statistikker fra Tableau som en forberedelse til dialogmøtene. Det er viktig at dette tallmaterialet blir diskutert lokalt ved instituttet før de ulike dialogmøtene (se datoer for dialogmøtene).

Solveig Kristensen har sendt ut en evaluering av internsensorordningen (se utsendte nettskjemaer på e-post 28/2 2017). Skjemaene er sendt ut både på norsk og engelsk. Alle institutt følger per i dag denne ordningen med unntak av IFI. Utdanningslederne får i oppgave å formidle nettskjemaene til aktuelle mottakere. Det ble kommentert at ikke alle institutt har e-postlister til internsensorer og andre som er aktuelle for undersøkelsen. [Fristen for å besvare nettskjemaet ble derfor etter møtet utvidet til 1/4]. 

Den 26. april blir det seminar for Studieutvalget og Ph.d.-rådet om innovasjon og læringsformer. meningen med seminaret er å få et helhetlig blikk på utdanningsløpet fra BA til P. hd. 

Vi anbefaler at utdanningslederne abonnerer på medieovervåkingstjenesten opoint.  Da får man tilsendt et utvalg nyheter om UiO hver morgen. Lenke til abonnement i høyre marg.

Marianne Fyhn og Hanne Sølna hadde 23/2 en artikkel på trykk i Uniforum der de etterlyser en konkretisering av tiltak blant knyttet til utdanning, som blir foreslått av rektorkandidatene. Lenke til artikkelen finner du i høyre marg.

Opoint

Artikkel Fyhn/Sølna

2 – LUB for og tverrfaglig bruk av masteroppgaveemnet

Knut Mørken, Ragnhild Kobro Runde og Tone Skramstad har laget forslag til luber for masteroppgave-emnet (30 sp og 60 sp) for MN. Masteroppgave-emnet ved MN har ikke hatt luber fram til nå. Forslaget er at disse lubene skal være felles for masteroppgave-emnet ved hele MN. Se notatet med forslag til luber i høyre marg.

At masteroppgaven er skilt ut som et eget emne, gir oss en mulighet til mer fleksibilitet og dermed mer tverr/flerfaglighet innenfor masterprogrammene: Masteroppgave-emnet er tillagt studiepoeng der studiepoengsproduksjonsmidlene tilfaller vertsinstituttet for oppgaven. Innenfor denne ordningen vil det altså være mulighet for at en masterstudent kan ta masteroppgave-emnet ved et annet institutt, og dermed oppstår det en mulighet for fleksibilitet og økt tverrfaglighet. Iflg. UiO er det fakultetene som bestemmer programmenes utforming og det er ingenting i veien for å eksempelvis la en fysikkstudent ta masteroppgave-emnet på geofag. De mener at det er en enklere og mer gjennomførbar løsning å håndtere eventuell tverrfaglighet etter at studentene er tatt opp til et masterprogram enn i forbindelse med opptaket. Se eget notat og presentasjon om tverrfaglighet i masterprogrammet i margen til høyre.

Knut la frem notatet som beskriver forslag til masteroppgave-luber (lenke øverst i høyre marg). Knut ba særlig Studieutvalget om tilbakemelding på hvorvidt aspektet om tverrfaglighet var beskrevet godt nok i lubene.

I diskusjonen som fulgte, ble det kommentert at tverrfaglighet fordrer et samarbeid mellom eksperter fra ulike fagområder og at dette bør komme klarere frem i lubene.

Det var generell enighet i Studieutvalget om at lubene til masteroppgave-emnet kan være felles for hele MN slik notatet foreslår, men at masteroppgave-emnene bør ha egne emnekoder ved instituttene. I tillegg vil tittelen på oppgaven si noe om det fagspesifikke innholdet.

FAI får i oppgave å utarbeide luber for sitt masteroppgave-emne på 45 sp i samarbeid med Knut.

Vi understreker at det er viktig at lubene til masteroppgave-emnet ses i sammenheng med program-lubene.

Det er også viktig at det blir utarbeidet egne kriterier for sensurering av tverrfaglige masteroppgaver.

Ved tverrfaglige masterprosjekter må det være tydelig at studenten skal følges opp av det instituttet som har gitt masteropptaket. Ved samarbeid mellom studenter fra ulike institutt, bør det sikres god samordnet praksis om progresjonsregler, utsettelser, deltid, etc.

Det blir viktig å gjennomgå reglementet om veilederansvar når det gjelder eksterne masteroppgaver. 

Det ble avslutningsvis kommentert at det er problematisk å sette en maksgrense for hvor mange studiepoeng studentene kan ta disiplinært innenfor sitt masterprosjekt, slik Knut foreslår i sin presentasjon (tredje lenke i høyre marg). Det kom forslag om å heller formulere det slik at man må ha minst 20 sp innenfor et annet fagområde enn det man spesialiserer seg i i oppgaven.

Knut noterte innspillene fra Studieutvalget. Vi tar opp igjen saken i STUT om 2 uker. Saken skal også opp på instituttledermøtet 2/3. Frist for innsending av luber for masteroppgave-emnet følger fristen for programlubene, 15/4 2017.  

Luber –masteroppgave-emnet

Tverrfaglighet i masterprogrammet (notat)

Tverrfaglighet i masterprogrammet (presentasjon)

3 – Oppsummering av InterAct-seminar 9/2 2017

Knut presenterte en oppsummering av InterActs ledeslesseminar 9/2 2017. På seminaret ledet Knut, sammen med Cathrine W. Tellefsen, en sesjon om nye læringsformer og læringsformer som trener profesjonell kompetanse. Når det gjelder profesjonell kompetanse, lanserte Knut bl.a. forslag om å enes om en felles progresjon gjennom bachelorløpet, der hvert program identifiserer ett emne hvert semester som har spesialansvar for å ivareta den aktuelle profesjonelle kompetansen dette semesteret )se presentasjon i høyre marg). Knut presenterte også en nettside som Cathrine har laget som omhandler nye læringsformer. Se lenke til nettsiden om læringsformer,  "Aktiv læring", i høyre marg.

I diskusjonen som fulgte, ble det kommentert at det er uheldig med for rigide rammer for hvilken spesifikk type profesjonell kompetanse det skal undervises i i de ulike semestrene. Det ble også etterlyst forslag til hvordan instituttene konkret kan beskrive læringsmål om profesjonell kompetanse i emnelubene. I denne sammenheng ble det også poengtert at det er viktig å legge inn beskrivelser av etisk refleksjon rundt faglige problemstillinger i emnelubene. Særlig er dette viktig for Ph.d.-avhandlinger.  

Oppsummering – ledelsesseminar

Aktiv læring

4 – Eventuelt På neste STUT-møte kommer prorektorkandidatene for utdanning for å presenterer sin visjon for utdanning. Her kommer vi til å presentere InterAct-prosjektet for prorektorkandidatene.  
Publisert 7. mars 2017 09:47 - Sist endra 8. sep. 2023 12:48