STUT-møte 8. juni 2022

Knut Mørken, Hanne Sølna, utdanningsledere, studentrepresentanter samt andre fra MNs studieseksjon var til stede fysisk eller gjennom videokonferanse-verktøyet ZOOM. referat: Andreas Tandberg

Sak

Tema

Sakspapirer

Sak 1: Orienteringer

  • Neste onsdag (15/6) er siste STUT før sommeren, og møtet blir fysisk.
  • Torsdag 2. juni delte Olav Thon-stiftelsen ut prisene for høytstående internasjonal forskning og for fremragende, forskningsbasert undervisning. Prisene for 2021 og 2022 ble delt ut. Tone Gregers fikk pris for fremragende undervisning 2022.
  • I morgen er det Learning assistant-workshop på CCSE, og 14. juni er det arrangementet "Informal Physics Education Research in a Nutshell". Les mer på CCSEs nettsider.
  • LINK har fått ny leder. Den mye lederen er Nicoline Frølich, tidligere forskningsleder på NIFU.
  • Helge Balk meldte en sak til instituttkvarteret om kvanteteknologi, og hvordan MN skal møte denne utviklingen. Dette er en stor sak som vi bør forberede skikkelig før vi setter opp i STUT.

 

Sak 2: Lær å lære-økta på programseminar

Tone Gregers orienterte om "Lær å lære"-sesjonen som er en del av MNs programseminarer (se presentasjon i høyre marg). Spørsmålene til utdanningslederne er om det er noe som mangler i opplegget og  hvordan undervisere best følge kan følge opp dette i undervisningen sin:

  • FI foreslo at Lær å lære-opplegget kanskje kunne inkludere noe om husketeknikk, leseteknikk og noteringsteknikk.
  • Studentrepresentanten kommenterte at studentene får mye informasjon samtidig på programseminaret og at det er lett å bli overveldet. Det er derfor viktig at underviserne har en plan for hvordan de kan implementere "Lær å lære"-prinsippene i undervisningen.
  • IFI har både et forum for førsteårsfaglærere og en underviser-konferanse som de arrangerer til høsten. Kunne Tone komme inn her og holde denne presentasjonen? IFI kommenterte også at det tar tid å planlegge og ev. endre undervisningen ut fra disse prinsippene. Hvordan kan vi møte slike ev. motargumenter fra faglærerne?   

Lær å lære

Sak 3: Status fra arbeidsgruppa på obligatoriske arbeidskrav i undervisningen

Tone Gregers orienterte om arbeidsgruppa som jobber med obligatoriske arbeidskrav i undervisningen og viste frem hva gruppa har gjort så langt (se presentasjon i margen). Tone gikk bl.a. gjennom en undersøkelse gruppa har sendt til studentene for et utvalg emner. Rapport fra denne studentundersøkelsen er lagt ut i Teams-rommet til arbeidsgruppa ("Arbeidsgruppe for underveisvurdering og obliger). 

Jobben arbeidsgruppa gjør, kommer til å munne ut i et sett med kunnskapsbaserte råd til instituttene for hvordan vi kan gjøre de når vi setter opp obliger og underveisvurdering i undervisningen. Gruppa kommer ikke til lage regler for fakultetet på dette området. Gruppa regner med å være ferdige med arbeidet til 1/11 2022. 

Det kom spørsmål fra ITA om hvorvidt gruppas mandat inkluderer behandling av obliger/eksamener i form av prosjektarbeid. Gruppa tar imot innspillet og kommer til å omtale også dette i sin endelige rapport. 

Arbeidsgruppe obligatoriske arbeidskrav

Publisert 15. juni 2022 12:25 - Sist endra 15. juni 2022 12:25