Forskning og undervisning

smilende kvinnelig student foran ekseperiment-utstyr
Publisert 18. sep. 2020 15:53

Fysikkstudenten Une har i sommer byttet ut studiene på Blindern med å analysere batterier på Kjeller. – Jeg lærer så mye om arbeidslivet som jeg ellers ikke hadde lært, sier Une om årets sommerjobb.

Blid student foran visualiseringer av sola
Publisert 28. aug. 2020 07:17

– Hei, har dere et ledig prosjekt for studenter i sommer? Det var slik fysikkstudenten Barathy sikret seg årets sommerjobb hos Institutt for astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

Smilende student Halvard i grå genser i freshe kontorlokaler på Blindern
Publisert 17. aug. 2020 07:00

Tuba, fysikk og grønn politikk er blant interessene til Halvard Sutterud. Med Aker scholarship skal han nå ta doktorgrad i maskinlæring ved Imperial College i London.

Anette på Blindern campus, student biologi medisin
Publisert 30. juni 2020 11:55

Da koronapandemien slo til i mars var molekylærbiologistudenten Anette raskt ute med å kontakte Rikshospitalet. Takket være forskergruppen hun er del av kan vi nå teste nordmenn for antistoffer mot koronaviruset samt studere hvordan immunsystemet møter viruset.

Solveig sitter ved sitt skrivebord på hjemmekontoret, med kaffeekopp, to skjermer og en blomst
Publisert 30. mars 2020 12:00

Statistikeren Solveig Engebretsen er en av de usynlige heltene som arbeider med å bremse koronaepidemien.

-Det er veldig motiverende å jobbe med noe som har så direkte nytte for samfunnet, sier Solveig, som er forsker ved Norsk Regnesentral, og nå samarbeider med Folkehelseinstituttet.

Bilde av blid Veronica i gul t-skjorte foran unger som er ute og spiller fotball
Publisert 29. aug. 2019 12:25

Veronica er fysikkstudent og brenner for formidling av realfag. Hun mener at veien til realfag bør bli litt kortere og i sommer har hun hatt kurset "Tryll med atomer" for elever i Sommerskolen i Oslo.

Bilde av Vegard foran en tavle. Dobbelekspnering av en MR-scan av en hjerne, samt av Vegard i langrennssporet.
Publisert 14. aug. 2019 14:40

For Vegard Vinje er det to ting som gjelder: hjerneforskning og langrennsski. Med en mastergrad i mekanikk er dette ingen sak å kombinere i hverdagen, til tross for at han gjerne går to timer på ski hver dag.

bilde av kristine kostøl
Publisert 19. juni 2019 11:08

Da Kristine gikk på videregående falt hun for realfag. Da hun studerte falt hun for menneskene. Som prosjektleder ved Naturfagsenteret kombinerer hun de to lidenskapene.

En student med labfrakk inne på laboratoriet.
Publisert 20. mars 2019 15:34

Masteroppgaven var så gøy å jobbe med at hun bestemte seg for å bli forsker, forklarer Simone Mester, Nå er hun doktorgradsstipendiat på Rikshospitalet, hvor hun arbeider med å utvikle bedre kreftbehandling.

Publisert 9. mai 2018 15:49

Biokjemikeren Katharina forsker på celler samtidig som hun driver med formidling. Som student skrev hun boken ”Det første mysteriet”, om deg før du ble født.