Astro i Holmenkollstafetten 2019

I årets Holmenkollstafett konkurrerte Institutt for teoretisk astrofysikk og Rosseland Center for Solar Physics med hvert sitt lag. Alle var fornøyde, uansett resultat!

Holmenkollstafettdiplomer til lagene "UiO Astrorunners" og "UiO RoCS", begge i kategorien Klasse A1- andre lag mix flertall menn. Til høyre "UiO Astrorunners" deltakere. Photo: Ingunn Kathrine Wehus.

I flere år har Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA) deltatt i Holmenkollstafetten som en enhet, og samlet kosmologer, solfysikere og øvrige ansatte i ett lag.

Siden Rosseland Center for Solar Physics (RoCS) ble etablert i 2017, har ting blitt noe annerledes ved ITA. I fjor deltok kun "UiO RoCS" (Klasse A1- andre lag mix flertall menn) i stafetten. Da ble tiden 1:20:54.

I år stilte ITA med enda et lag, nemlig "UiO Astrorunners" (Klasse A1- andre lag mix flertall menn), som består av de vitenskapelige og IT/administrativt ansatte ved ITA (se bilde over).

Resultatet ble som følger: laget "UiO Astrorunners" kom i mål på tiden 1:16:11, og "UiO RoCS" løp fem minutter saktere, med tiden 1:21:16. Bra jobbet av begge lag, selv om «UiO Astrorunners» ble best denne gangen.

I stedet for medaljer og lagpremie, møttes alle deltakerne for å feire den gode innsatsen med pizza og brus. Instituttet gratulerer alle  som deltok, og satser på at enda flere ansatte blir med neste år - for en enda mer spennende og positiv konkurranse!

Emneord: RoCS, Kosmologi, Holmenkollstafetten, sport
Publisert 22. mai 2019 10:07 - Sist endret 22. mai 2019 10:07