De skal studere stjerner og universet

- Hvor kult hadde det ikke vært å være den første til å oppdage noe nytt! Ordene kommer fra Jonas Thoen Faber, en av syv nye masterstudenter ved Institutt for teoretisk astrofysikk.

Bildet kan inneholde: mennesker, moro.
Gamle og nye masterstudenter samlet på trappen foran Svein Rosselands Hus. Nederst i trappen: Jonas Lunde og Ida Risnes Hansen (2. år masterstudenter) og noen av de nye masterstudentene fra venstre: Torstein Solheim Ølberg, Jonas Thoen Faber, Marte Cecilie Wegger, Eirik Elias Prydz Fredborg, Magnus Sikora Ingstad, Magne Elias Roland Udnæs, Ilse Kuperus. Bilde: Martina D'Angelo/UiO

De syv studentene tar en master enten i Astronomi eller Computational Science ved Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA) i år. Hvorfor vil de studere astronomi og bli astrofysikere?

Jonas og universets størrelsesskalaer

– Astrofysikk fascinerer meg fordi det er snakk om størrelsesskalaer som det ikke går an å visualisere seg uten å sammenligne det med noe. Hver gang jeg prøver å tenke på hvor stor sola faktisk er, så går tankene mine bare i spinn, sier Jonas Thoen Faber.

I sommer gjennomførte han et sommerprosjekt ved RoCS- Rosseland senter for solfysikk. Her jobbet han med å analysere data som tilsvarte magnetiske punkter i kromosfæren på sola. Hovedfokuset var å hente ut så mye informasjon som mulig fra disse punktene og deretter analysere hvordan de utviklet seg over tid.

Marte og stjernene

– Jeg har alltid vært fascinert av stjerner, hvordan de blir til, hva som skjer når de dør, hvordan lyset beveger seg gjennom universet fra en stjerne fram til oss, og hvordan tiden går annerledes i nærheten av legemer med stor gravitasjon som sorte hull, sier Marte Wegger som tar masterprogrammet innen Astrofysikk.

Marte hadde også sommerjobb ved instituttet og jobbet med å forbedre pensum i AST3310.

– Jeg tenkte egentlig en stund at astrofysikk hørtes litt for vanskelig ut, men kom til slutt til et punkt hvor jeg bare måtte prøve. Selv om det til tider kan være vanskelig, er det absolutt ikke uoverkommelig når en interesserer seg for det. Det er utrolig spennende og kult å få lære mer om universet, sier Marte.

Magne Elias og stjernehimmelen

For Magne Elias Udnæs ble interessen for astronomi fanget første gang han så i et teleskop.

– Jeg ble overrasket over hvor mange detaljer det kan være på en liten del av himmelen. Siden har jeg vært nysgjerrig på hvorfor stjernehimmelen ser ut som den gjør, på stjerners liv og død, formasjoner av strukturer i universet og mye mer, sier Magne Elias.

Mange forventninger

I løpet av masterstudiene forventer de nye studentene å tilbringe mange timer ved pulten, men også mange spennende faglige diskusjoner med medstudenter og professorer/veiledere.

– På masteren forventer jeg å jobbe med noe ingen andre har gjort før og dermed bli "den beste" på det feltet. Dette er noe jeg er sikker på blir veldig spennende og også nyttig med tanke på veien videre etter endt utdanning, sier Jonas.

– Jeg forventer å lære mer om galakser, stjerneliv, sorte hull og bli enda bedre på programmering i løpet av mastergraden. I tillegg håper jeg å finne et område jeg interesserer meg ekstra mye for, da jeg er usikker på hvilken retning jeg skal velge, sier Marte.

– Jeg forventer å få inngående kunnskap i å programmere modeller av stjerner/sola. Jeg håper også å finne ut noe nytt, sier Magne Elias.

En annerledes studiestart

Fadderuken har vært annerledes også for de nye masterstudentene ved ITA i korona-tiden. Det er viet ekstra oppmerksomhet på myndighetenes krav og anbefalinger for smittevern. Studentene er fremdeles opptatt med informasjonsmøter og et mylder av andre aktiviteter, både faglige og sosiale. De har kjent mer på forventninger og utfordringer som står foran de.

– De neste to årene av masterstudiet i astronomi kommer til å preges av "hardt arbeid", sa Frode K. Hansen, utdanningsleder ved ITA på informasjonsmøtet til masterstudentene.

- Men dere kan stole på at dere får god støtte og veiledning fra både de vitenskapelige og administrative ansatte ved ITA. Alle ved Institutt for teoretisk astrofysikk ønsker dere hjertelig velkommen, understreket Hansen til slutt.

Emneord: Studiestart, studieprogram, Astronomi og astrofysikk, Computational Astrophysics Av Martina D'Angelo