Aktuelle forskningssaker - Side 8

Foto: Borerigg i Nordsjøen, her Oseberg C. Foto: NRS
Publisert 25. sep. 2015 10:16

I august fikk professor emeritus Knut Bjørlykke ved Institutt for geofag endelig se resultatet etter mye arbeid; En helt fersk 2. utgave og utvidet lærebok i Petroleum Geoscience (2015). Boken spenner over et vidt spekter av petroleumsgeologi, fra geofysikk til sedimentære avsetningsmiljø og miljøgeologi. Med seg har han hatt flere fra instituttet som har bidratt med artikler i boken, som også skal oversettes til kinesisk.

Publisert 26. aug. 2015 19:12

I fjor klarte de å få elektroner til å surfe på en bølge av plasma. Nå har forskerne også lyktes med å akselerere elektronenes antipartikkel positronet. Dermed er verden et langt skritt nærmere framtidas partikkelakseleratorer.

Publisert 23. juni 2015 14:52

De første dagene i juni var Ilulissat på Grønland arrangørsted for de internasjonale Climate Days, der Nordic Centre of Excellence SVALI hadde sin avslutningskonferanse som en del av programmet.

Utslipp av SO2 fra basaltiske vulkanutbrudd på Island har potensiale til å «forstyrre» klimaet ifølge nye beregninger. Bildet viser Nornahraun utbruddet i september 2014. Foto: Morgan Jones og Sverre Planke (CEED og VBPR)
Publisert 15. juni 2015 09:27

Et kraftig utbrudd fra vulkanen Bárðarbunga nord på Island høsten 2014 hadde potensiale til å forstyrre været på nordlige halvkule dersom det hadde funnet sted om sommeren, ifølge nye beregninger publisert i Nature Geoscience. Dette skyldes de store SO2–utslippene som påvirker skyene slik at de reflekterer mer solstråling.

ALMA-antenner i ørkenen
Publisert 10. juni 2015 09:12

Radioteleskopet ALMA er mest kjent for å se på det kalde universet, men kan også rettes mot den brennende Solen.

Publisert 4. juni 2015 10:08

2015 er FNs internasjonale år for lys og lysteknolog. Tyskeren Christoph Scheiner spilte en betydelig rolle i debatten om de konkurrerende verdensbildene rundt år 1600.

Publisert 2. juni 2015 13:25

LHCs første sesong kulminerte med funnet av Higgspartikkelen. Etter to års vedlikehold og oppgradering, og 400.000 turer med heisen opp og ned 100 meter, er Cerns oppdagelsesmaskin klar for å entre nytt, ukjent terreng.

Publisert 11. mai 2015 15:33

Institutt for geofag har fått gode plasseringar for to fagområder i QS World University Rankings som vart publisert i slutten av april. Fagmiljøet i naturgeografi, hydrologi og geomatikk (bildet) går opp til 50 plass, og fagmiljøet i geologi har plassering mellom nr 51 og 100 i rangeringa som blant anna baserer seg på sitering og omdømme.

Publisert 10. apr. 2015 14:01

Mange kvinner lider seg igjennom svangerskapet med store migrenesmerter fordi de ikke tør å ta medisiner. Men en ny gjennomgang av forskningen viser at flere typer behandling kan brukes.

Foto: En reduksjon av utslipp av SO2 og sot over Europa i de siste tiårene har gitt mer lett nedbør. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
Publisert 10. apr. 2015 13:16

Nedbør slik som regn er en viktig del av vannkretsløpet. En ny ph.d.-avhandling viser at forurensning av svoveldioksid og sotpartikler i luften kan påvirke mengde nedbør. I studien er det sammenlignet forurensning og nedbør fra Europa og Øst-Asia.

Den såkalte Loong (drageformede) bergarten på landingsstedet (CNAS/NAOC/CAS).
Publisert 13. mars 2015 14:13

Det kinesiske Chang’E-3 fartøyet er det første fartøyet sendt til månen på 35 år. Postdoktor og forsker Zhiyong Xiao fra CEED, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo deltok som prosjektmedarbeider, og gruppen han er en del av har nå publisert sine første resultater i anerkjente Science. Dataene gir et klart geologisk bilde av landingsstedet på månen.

Publisert 26. feb. 2015 14:20

Nye Planck-resultater forandrer tidspunktet for tenning av universets første stjerner og gir ingen bevis for gravitasjonsbølger.

Publisert 17. feb. 2015 14:04

Den mørke materien holder de ytterste stjernene i galakser på plass så de ikke blir bli slengt ut i rommet. Men mørk materie i det indre av galakser, spesielt vår egen, har vært vanskeligere å få kontroll på.

VARMERE: Når grantrærne smyger seg nordover – og til fjells, absorberes mer sollys. Det kan forsterke drivhuseffekten, frykter Frode Stordal. Han beregner hvordan den endrete vegetasjonen påvirker klimaet. Foto: Scanpix
Publisert 6. feb. 2015 11:53

Det er velkjent at klimaendringer påvirker vegetasjonen. Det er derimot mindre kjent at endringene i vegetasjonen påvirker klimaet. Klimaforsker frykter at disse endringene kan forsterke den globale oppvarmingen.

Publisert 20. jan. 2015 11:15

Astronomer må som regel bruke lang tid på å studere innsamlede observasjoner før de spennende resultatene dukker opp. En sjelden gang skjer det oppdagelser mens kamera går.