Masterstudier ved Fysisk institutt - Informasjonsmøte om mulighetene

Det kan være vanskelig å forstå hva de forskjellige masterprogrammene og retningene innebærer. For å gjøre det enklere å finne ut hva de forskjellige studieretningene tilbyr, arrangerer vi et digitalt infomøte. Alle er velkomne!

Mann i verneutstyr.

Møtet består av to hoveddeler:

1. Forskningsleder Andreas Görgen forteller litt om hva en mastergrad hos oss innebærer. [10-15 min]

Nåværende student Kaspara, forteller litt om overgangen fra bachelor til master, og hvordan det er å være masterstudent. [2 min]

Studieadministrasjonen forteller kort om søknad og opptakskrav, og besvarer generelle spørsmål. [5 min]

2. Representanter for hver studieretning kan treffes i hvert sitt Breakout Room. Vi gjennomfører tre sesjoner.

I hver sesjon forteller de kort om studieretningen og de forskningsgruppene som hører til retningen, og svarer på spørsmål fra dere. Vi oppfordrer sterkt til å slå på kamera, også for å gjøre et bedre inntrykk.

Studenter går inn i ønskede rom for å høre om de forskjellige retningene, og etter omkring 15 minutter vil vi be dere gå videre til neste rom, før en ny sesjon starter. Vi ber dere fordele dere slik at det ikke blir for mange på hvert rom. Det er også mulig å forbli i hovedrommet, hvis dere ønsker å snakke med studieadministrasjonen. Vi gjennomfører tre økter og avslutter omkring 16.30.

Følgende retninger vil være representert med Breakout Room:
Rom (Studieretning) Tilgjengelige personer
Hovedrom Grete, Mirna og Espen (Studiekonsulenter)
Computational Science -
Physics og Materials Science
Anders Malthe-Sørenssen
ELITE -
Mikroelektronikk og sensorteknologi
Ketil Røed,
Philipp Häfliger,
Sindre Norli (masterstudent)
ELITE -
Signalbehandling og avbildning
Sven Peter Näsholm
Fysikk - Biologisk og medisinsk fysikk Eirik Malinen, Nina J. Edin
Fysikk - Fysikkdidaktikk Ellen Karoline Henriksen
Fysikk - Kjerne- og partikkelfysikk Sunniva Siem,
Jon Kristian Dahl (masterstudent)
Fysikk - Materialer, nanoteknologi og kvantefysikk Luiza Angheluta-Bauer,
Eduard Monakhov
Fysikk - Romfysikk- og teknologi Lasse Clausen
Fysikk - Teoretisk fysikk Are Raklev,
Olav Syljuåsen,
Benedicte Nyheim (masterstudent)
Åpne rom 1 - 6 Kan brukes dersom man ønsker private samtaler.

Lenke til zoom-møte.

Formålet med møtet er å gjøre det lettere å finne ut hva man kan søke på, ikke å bestemme seg for veileder og masteroppgave der og da. Vi har oppfordret studieretningene om å holde separate møter i etterkant av dette møtet, hvor dere kan få mer detaljert informasjon om retningene og mulighet til å treffe potensielle veiledere.

Vi vil ellers anbefale dere å ta en titt på våre mastersider, hvor dere kan se et utvalg av potensielle masteroppgaver, samt se masteroppgaver skrevet av tidligere studenter

Møtet er åpent for alle. For sisteårs bachelorstudenter vil det være nyttig for å finne ut hva dere ønsker eventuelt ønsker å søke på i masteropptaket. For første- og andreårsstudenter vil det være nyttig for å finne ut hvilke frie emner dere bør velge.

Tentativ tidsplan:

• 15.15 - Introduksjon med Andreas Görgen og studieadministrasjonen:
                                             Hva innebærer et masterstudium ved Fysisk institutt?
  • 15.40 - 1. sesjon

• 16.00 - 2. sesjon