English version of this page

Disputas: Britta Schäfer

Ph.d.-kandidat Britta Schäfer ved Institutt for geofag, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, vil forsvare avhandlingen Of ice crystals, clouds and climate: Measuring and modeling cold clouds in the Arctic for graden Philosophiae Doctor.

Foto: Britta Schäfer. Foto: Privat

Britta Schäfer. Foto: Privat

Disputas og prøveforelesning er i Auditorium 1 i Geologibygningen. I noen tilfeller vil prøveforelesning og disputas være mulig å delta på digitalt, i så fall blir det lagt ut en lenke til Zoom.

Prøveforelesning

Tirsdag 4 juni, 10:15-11:00, Aud 1, Geologibygningen:

Polar amplification of global warming

Kreeringssammendrag

Skyer i Arktis består ofte av en blanding av underkjølt flytende vann (ved temperaturer under frysepunktet) og is, og forholdet mellom disse to har stor betydning for skyenes effekt på stråling og klima. I avhandlingen er det brukt observasjoner til å bedre karakterisere forekomst og egenskaper til arktiske skyer, og modellregninger til å bedre forstå de fysiske prosessene i skyene. I doktorgradsarbeidet er det også sett på mulige endringer i arktiske skyer i et varmere klima.

Hovedfunn

Populærvitenskapelig artikkel om Schäfers avhandling:

Of ice crystals, clouds and climate - Measuring and modeling cold clouds in the Arctic

Skyer er en viktig brikke i jordsystemet og atmosfæren. De kan bestå av flytende vann, ispartikler eller en blanding av disse to. Hvordan denne blandingen ser ut i en sky, har mye å si for hvordan den absorberer og reflekterer stråling og dermed også dens effekt på klimaet. Spesielt skyenes effekt på langbølget stråling er viktig i arktiske områder i vinterhalvåret.

Denne avhandlingen karakteriserer i første del arktiske skyer som inneholder kun is eller både flytende vann og is ved bruk av flere år med lidarobservasjoner fra Andøya og in-situ målinger fra Svalbard i årene 2019-2020. Deretter fokuserer arbeidet på simuleringer av arktiske skyer med både underkjølt flytende vann og is i en værmodell. Simuleringene forbedres ved å tilpasse aerosolkonsentrasjoner til målte verdier, og ved å ta med flere fysiske prosesser for isdannelse enn i en standardmodell. I siste del av arbeidet brukes den forbedrede modellen til å undersøke hvordan arktiske skyer med både flytende vann og is endrer seg i et varmere klima.

Photo: Illustration photo of clouds over Andenes, Northern Norway. The sketch in the top left corner is a conceptual draft of a mixed-phase cloud and how it affects outgoing longwave radiation. The figure in the lower right corner shows improved model simulations of the number of ice particles in a mixed-phase cloud (dotted line) in comparison with observations (boxes), an intermediate simulation (dashed line) and the default model (solid line). Figure, sketch and photo: Britta Schäfer.
Arctic clouds over Andenes in Nordland, Northern Norway. The top left sketch is a conceptual draft of a mixed-phase cloud and how it affects outgoing longwave radiation. The figure to the right  shows improved model simulations of the number of ice particles in a mixed-phase cloud (dotted line) in comparison with observations (boxes), an intermediate simulation (dashed line) and the default model (solid line). See larger version here. Illustration/figures: Britta Schäfer.

Foto og annen informasjon:

Pressefoto: Britta Schäfer, portrett; 1000px. Foto: Privat

Annet bildemateriale: Figur med beskrivelse og kreditering som spesifisert i artikkelen over, størrelse 2500px.

Publisert 21. mai 2024 15:32 - Sist endret 21. mai 2024 15:32