THORPEX-forsker med klimabok

Forskeren Erik Kolstad ved Bjerknessenteret har sammen med kollega Øyvind Paasche skrevet boken ”Hva er klima”. Boka lanseres på Universitetsforlaget i løpet av september.

Boka inngår i Universitetsforlagets ”Hva er…” serie, hvor noen av Norges fremste fagformidlere utfordres til å gi svar på krevende spørsmål.

”Hva er klima” er inndelt i syv kapitler som på et solid naturvitenskaplig grunnlag forklarer hva klima faktisk er, hvordan det endrer seg, og hvorfor. Følgelig behandles tematikken i et stort spenn, både i tid og rom.

Siden vær- og klimaendringer som regel defineres ut fra sin varighet, har forfatterne valgt å dele inn boka etter tidsskala. Klimafenomener med alt fra en varighet på null til 100.000 år behandles, i stigende rekkefølge. Dette er et artig fortellergrep som bidrar til å sette alt i sammenheng for leseren. Forfatterne avslutter med noen betraktninger om fremtidige klimaendringer.

Omslaget til Klimabok av E. Kolstad

Boka er velskrevet og presis, samtidig som den er underholdende og gir leseren en bred introduksjon til temaet. Tematikken behandles på en engasjerende måte som vitner om god formidlingsevne hos forfatterne.

Boka lanseres torsdag 10. september kl. 18 på Studia, Studentsenteret i Bergen. Arrangementet er åpent for alle og det blir lett servering, mer info her

I THORPEX forsker Erik på polare lavtrykk og andre ekstreme værfenomener, og er leder for arbeidspakke 4 som omhandler disse fenomenene.

I tillegg har han sin egen blogg, og er en aktiv formidler, blant annet på Yr.no og under Ekstremværuka.

Av Erlend Hermansen
Publisert 9. nov. 2011 23:11 - Sist endret 15. feb. 2012 14:59