English version of this page

Vulkanutbrudd og vikingsamfunnet – VIKINGS-prosjektet og bruk av HPC-ressurser

Prosjektet VIKINGS ved Institutt for geofag er et av de fremhevede forskningsprosjektene som bruker den norske High-performance computing (HPC) infrastrukturen SIGMA2 i en rapport for HPC-tjenesten. Prosjektleder Kirstin Krüger er intervjuet i en nettartikkel om hvordan de bruker infrastrukturen og funn i prosjektet.

Hvordan formet vulkanutbrudd og deres klimapåvirkning Skandinavias tidlige historie og samfunn? Det prøver forskerne i VIKINGS-prosjektet ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo å finne ut av. Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

Forskerne i forskningsprosjektet Vulcanic Eruptions and their Impacts on Climate, Environment, and Viking Society in 500–1250 CE (VIKINGS) bruker den norske infrastrukturen for høykapasitetsberegninger/tungregning (HPC – High Performance Computing) med navn SIGMA2. Infrastukturen leveres av NRIS (Norwegian research infrastructure services).

Forskerteamet i VIKINGS bruker SIGMA2-infrastrukturen til å kjøre og lagre høyoppløselige klimamodeller og data. På nettsider og i en årsrapport er VIKINGS et av de fremhevede forskningsprosjektene som bruker HPC-infrastrukturen.

Les artikkelen med intervju med prosjektleder professor Kirstin Krüger her:

Publisert 12. apr. 2023 09:18 - Sist endret 23. nov. 2023 21:35