English version of this page

Nytt stipend for MSc-studenter i geofag fra 'Professor Annik Myhres Stiftelse'

Masterstudenter i geofag ved UiO og UiB kan nå søke stipend fra den nyopprettede 'Professor Annik Myhres Stiftelse'. Stipend skal benyttes til fremme av forskning eller studier knyttet til geologi.

Foto: En nyopprettet stiftelse og legat etter professor Annik Myhre, tidligare professor i geologi ved Institutt for geofag, utlyser stipend for første gang januar 2024, med søknadsfristen 1. februar 2024. Stipend kan mellom annet gå til studieopphold på UNIS, Svalbard (foto). Foto: Guro Lilledal Andersen

Det er første gang det utlyses stipend og midler fra stiftelsen og legatet –  Professor Annik M. Myhres stiftelse for geofagstudenter. Stipendet ble lyst ut 1. januar 2024 og har søknadsfrist 1. februar 2024.

Både enkeltstudenter og studentforeninger/grupper av studenter kan søke finansiering fra den nyopprettede stiftelsen til formål som:

• Stipendiet skal benyttes til fremme av forskning eller studier knyttet til geologi.
  • Støtte gis til studier ved UNIS (Universitetssenteret på Svalbard) eller støtte til deltagelse på tokt, til utenlandsopphold ved relevante institusjoner, reiser og vitenskapelige møter og sosialt/faglige reiser/møter for en gruppe studenter.
  • Det faglige innholdet skal gjerne bidra til bærekraftig utvikling og grønn omstilling og være i samsvar med FNs bærekraftsmål.

Det deles ut stipend på mellom 40 000 og 80 000 NOK, fordelt på 3 – 4 stipend pr år, og mastergradsstudenter i geofag ved Universitetet i Oslo eller Bergen kan søke.

Interessert i å søke?

Elektronisk søknadsskjema i UNIFORs søknadsportal benyttes, lenke ligger på informasjonsiden om stiftelsen/legatet. Søknadsskjemaet er tilgjengelig i perioden 1. januar til 1. februar.

For mer informasjon om stipendet og retningslinjer vennligst se lenken under:

Legatet lyser ut midler 1. januar hvert år med fast søknadsfrist 1. februar.

Om stiftelsen: Stiftelsen og legatet er opprettet etter Annik M Myhre (1951 - 2020) som var professor i geologi fra 1985 til 2020 ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo.

Tilgjengelig for utdeling i 2024: 230 000,00 NOK

Av Gunn Kristin Tjoflot