Asken fra ilden

Sålangt har 2018 vært preget av omfattende vulkansk aktivitet flere steder i verden, men kun én stor katastrofe sålangt i år. Henrik H Svensen fra CEED og Institutt for geofag skriver om ny forskning om katastrofer forårsaket av vulkaner i spalten Forskningsfronten i Morgenbladet.

Hawaii. Kilauea vulkanen på The big island er aktiv og har stadig utbrudd. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

I spalten Forskningsfronten skriver Henrik H. Svensen fra CEED om ny aktuell geoforskning. I Morgenbladet 8. juni løfter han frem en artikkel fra forskere fra Universitetet i Bristol som har oppdatert en database ma om hvor katastrofale vulkanutbrudd er.

Utbrudd utgjør fare i stor radius, det er den glovarme asken og pyroklastiske strømmer som tar flest liv.

Les artikkel

Asken fra ilden, Morgenbladet, 8.6.2018