Været for 5000 år siden

Den Nordatlantiske oscillasjonen er et værfenomen som har innvirkning på hva vintervær vi får her i Norge og måles i NAO-indeksen. I avsetninger i en innsjø på Grønland har en gruppe forskere nå klart å kartlegge NAO svingningene for de siste 5200 årene. Den Nordatlantiske oscillasjonen er i stadig endring, fra dag til dag og år til år, sier professor Trond Iversen, Institutt for geofag, UiO.

NAO-index over vintrene 1860-2010. Foto: Wikipedia.

Den Nordatlantiske oscillasjonen er et værfenomen med stor innvirkning på vinterværet i Norge. Viss forskjellen i lufttrykk mellom Island og Azorene er stor, kan det forvente en varm, våt vinter her til lands, mens Grønland får det tørt og kaldt. Om trykkforskjellene er små, er NAO-indeksen liten og situasjonen motsatt: Kulde og lite nedbør i Nord-Europa, mens mildværet tilfaller grønlenderne.

Den Nordatlantiske oscillasjonen er i stadig endring, fra dag til dag og år til år. Den er ingen pendel; det er umulig å kalkulere hvordan den vil se ut om en gitt tid, sier professor Trond Iversen ved Institutt for Geofag, Universitetet i Oslo.

Oppslag i Dagbladet:

Slik var været for 5000 år siden. Dagbladet 07.10.12