Norges isbreer minker

Breene som vi i Norge har så mange av, står i fare for å minke drastisk og kanskje forsvinne på grunn av et varmere klima. Spesielt utsatt er breene i Nord-Norge og de minste breene. Intervju med Solveig Havstad Winsvold i mellom annet Morgenbladet i spalten 'Doktoren svarer' i juni.

Langfjordjøkulen i Finnmark har minket mye i areal de siste årene. Her er et bilde fra 16. juli 2016 hvor man ser fronten av breen i enden av dalen. Bretunga har trukket seg tilbake gjennom hele dalen i løpet av ca. 100 år. FOTO: Jonas Paulsen.

Winsvold disputerte 7. juni 2017 ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo med avhandlingen Mapping glaciers using time-series of remote sensing data.

Hun har studert endringer av Norges breer i løpet av nittenhundretallet og begynnelsen av 2000-tallet ved hjelp av mellom annet foto tatt av satellitter. Analysene hennes viser at breene smelter.

I media:

Bry deg om breen, Skynd deg, snart er den lille isbreflekken bak hytta helt borte, Morgenbladet, 18.6.2017

Solveig tok doktorgraden på isbreer, Halden Arbeiderblad, 8.6.2017

Avhandling/DuO/Research Archive/Universitetsbiblioteket/UiO: