Forsker Olivier Galland om Kilauea vulkanutbruddet - Hawaii

Tenk deg at du bor ved siden av en aktiv vulkan! Og det er jordskjelv! Dette er situasjonen for de som bor i byen Pahoa ved Kilauea, Hawaii. Hele byen er nå tvunget til evakuere. Vulkanekspert Olivier Galland, Institutt for geofag er intervjuet på Nyhetsmorgen 4. mai om utbruddet. Hør det som NRK podcast 4. mai 2018.

The Big Island - Hawaii. Øya Hawaii i Stillehavet har flere vulkaner, og vulkankrateret Kilauea har vært aktivt lenge. Foto: Brocken Inaglory / Wikipedia CC

Flere medier melder om at flere tusen mennesker har måtte evakueres etter vulkanutbrudd på Hawaii Etter flere dager med jordskjelv slipper Kilauea-vulkanen ut lava i et bebodd område.

Forsker Olivier Galland ved Institutt for geofag og PGP-GEO er intervjuet om vulkanutbruddet på Nyhetsmorgen på NRK Radio.

Lenke til podcast:

Forsker Galland om vulkanutbrudd; Intervju nummer 28, Nyhetsmorgen, NRK Radio, 4.5.2018.

Publisert 4. mai 2018 13:36 - Sist endret 17. jan. 2023 12:14