Vellykket studiebesøk fra Oslo-elever interessert i geologi og geofysikk

Engasjerte elever fra sisteåret på Elvebakken VGS var nylig på besøk til Universitetet i Oslo for å høre mer om forskningen innen geologi og geofysikk som gjøres ved Institutt for geofag. Elevene går på programfaget for geofag.

Elevene fra Elvebakken VGS fikk med seg presentasjoner fra tre av instituttets masterstudenter som nå skriver på sine masteroppgaver innen geologi og geofysikk. Her er det Victoria Kjeldstad og Jørgen Kalaoja som presenterer sine MSc-arbeider.  Foto: Cathy Braathen

Elevene fra Elvebakken VGS fikk med seg presentasjoner fra tre av instituttets masterstudenter som nå skriver på sine masteroppgaver innen geologi og geofysikk. Her er det Victoria Kjeldstad og Jørgen Kalaoja som presenterer sine MSc-arbeider.  Foto: Cathy Braathen

Den 29. mars hadde UiOs Institutt for geofag gleden av å ta imot 12 entusiastiske elever sammen med sin lærer Ragnhild Anderssen Myhre. Etter en formiddag på NVE som en del av sin fagdag, kom de til oss på geofag for å lære om våre bachelorprogram. R1 kontra R2 matematikk var ett av teamene som ble diskutert.

Fra og med i fjor fikk Institutt for geofag lov av Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet å droppe kravet om R2-matematikk til fordel for R1-matematikk, for studieprogrammet geologi og geografi. For studieprogrammet geofysikk og klima kreves fortsatt «R2». Etter en kort presentasjon om de ulike studiemulighetene ved instituttet fra Kristian, en av studieveilederne, gikk vi videre til mer spennende tematikk.

Presentasjon fra Gard L. Eliassen som er masterstudent innen geologi og geofysikk. Foto: Cathy Braathen

Neste tema på programmet var karbonfangst og -lagring (CCS). Tre av UiOs masterstudenter som skal levere sine masteroppgaver dette året med tema CCS, kom for å presentere. Etter en kort introduksjon til Norges satsing på denne klimadrevne teknologien, hadde Elvebakkens entusiastiske geofagstudenter mye å spørre om, og holdt våre masterkandidater på tå hev med sine mange gode spørsmål.

Besøket ble avsluttet med en kort omvisning til instituttets mange avdelinger, med særlig fokus på laboratorier. En av våre favoritter var dronelaboratoriet. «Hvem får fly Drone?» ble jeg spurt. Svaret er enkelt - omtrent alle som studerer geofag vil fly en drone.

For mer informasjon om studiemulighetene ved Institutt for geofag, gå til våre nettsider med oversikt over studier.

Av Catherine Braathen
Publisert 17. apr. 2023 15:28 - Sist endret 24. apr. 2023 15:18