Jurrassic World - Kollokvium med Erika Hagelberg, Jørn Hurum og Erling Sandmo

Erika Hagelberg er professor ved Institutt for biovitenskap og har blant annet forsket på historisk DNA. Paleontologen Jørn Hurum har med sine studier av apeskjelettet Ida og spektakulære fossilfunn på Svalbard satt Norge på paleontologi-kartet for alvor, mens historiker Erling Sandmo er interessert i hva vår fascinasjon for monstre og dinosaurer kan si oss om vår egen tid.

Tjue år er allerede gått siden den første Jurassic Park-filmen, da dinosaurene for alvor fikk en plass i populærkulturen. Nå er oppfølgeren Jurassic World på kino, og det er naturlig å spørre seg: Hva kan vi lære om dinosaurer ved å se denne filmen?

I Kollokvium møtes forskere på tvers av fagfelt til en samtale om et felles tema. Denne gangen håper vi å komme nærmere svaret på flere store spørsmål: Og hva har skjedd med genforskningen siden den første Jurassic Park-filmen? Har filmskaperne fulgt med på forskningsfronten, burde for eksempel ikke flere av dinosaurene hatt fjær? Samtalen ledes av journalist og redaksjonssjef i forskning.no, Bjørnar Kjensli

Publisert 8. juni 2015 14:48 - Sist endret 8. juni 2015 14:49