Aktuelt innen forskning

Forskningsaktuelt fra Titan

• Dag O. Hessen og Nils Chr. Stenseth Norsk-kinesisk forskersamarbeid for å redusere nitrogenutslipp 11. apr. 2019 11:21

Kina bruker enorme mengder nitrogenholdig kunstgjødsel for å brødfø befolkningen, men gjødslingen forårsaker også alvorlig forurensning. Nå vil myndighetene rydde opp, og det kan de gjøre med støtte i beregninger og råd som UiO-forskerne Nils Chr. Stenseth og Dag O. Hessen har utarbeidet sammen med kinesiske kolleger.

• Professor Kjetill S. Jakobsen ved Institutt for biovitenskap og CEES DNA-kartlegging: Stadig raskere, billigere og viktigere 8. apr. 2019 13:39

Verdens første kartlegging av et helt, humant genom tok ca. 13 år, involverte mer enn 10 000 mennesker og kostet mange milliarder. I dag kan samme jobb gjøres av fire-fem forskere på en brøkdel av tiden for en billig penge – og teknologien er fortsatt inne i en rivende utvikling. Kjetill S. Jakobsen forklarer fremskrittene og spår den kommende utviklingen.

• feltarbeid, Irene Teixidor Toneu Medicinal plants may be a key to understanding other cultures 22. mars 2019 14:56

Irene Teixidor-Toneu has designed a methodology for comparing herbal medicine across societies. This can also be used to understand the transfer of cultural traditions.

• solsikke, grønnfink Solsikkefrø kan være skadelig for fuglenes sperm 1. mars 2019 17:45

Fugler som spiser for mye solsikkefrø, kan få problemer med spermkvaliteten, viser en ny studie fra Naturhistorisk Museum i Oslo.

Arrangementer

• 507-tick-deer Mer, men mindre farlig 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

• ija---svampe-embryoer Omvendt kreftjakt 18. jan. 2016 16:19

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

• 15846245276_55e26dbc9e_z Binder CO2 – trues av klimaendringer 9. des. 2015 16:29

En familie av mikroalger er kjent for å ta opp CO 2. Forskere har nå funnet ut at ulike varianter av samme art kan reagere ulik på klimaendringer. Dette betyr at arten i fremtiden kan bli dårligere til å ta opp CO 2.