Aktuelt innen forskning

Forskningsaktuelt fra Titan

• Professor Nils Christian Stenseth blar andektig i Mendels gamle manuskript – Fantastisk opplevelse å få bla i Mendels manuskript 14. okt. 2019 14:25

– Det var en fantastisk opplevelse å besøke klosteret hvor Gregor Mendel jobbet. Det var enda mer fantastisk å få bla i hans store og revolusjonerende manuskript, som la grunnlaget for hele den moderne genetikken, forteller professor Nils Chr. Stenseth.

• Unni Olsbye Naturlige og syntetiske katalysatorer møtes til duell 11. okt. 2019 12:00

Forskere skal se hva som funker best av naturens egne katalysatorer, enzymene, og syntetiske katalysatorer som er laget på kjemilaben. Ikke for å konkurrere, men for at begge skal bli bedre.

• Eva Lena Fjeld Estensmo undersøker hvor mye støv som har samlet seg på Kristine Bonnevie Enkle støvprøver avslører hvem andre som bor i huset ditt 7. okt. 2019 07:35

Eva Lena Fjeld Estensmo er i full gang med å analysere støvprøver som frivillige «hjelpeforskere» har samlet inn fra egne hjem over hele landet. I støvet fra toppen av en vanlig dørkarm kan hun finne spor etter både sopp, pollen, klesfibre, papir, mel, hvitløk, printerblekk – og innholdet i kjøleskapet.

• Ørkenrotta Rhombomys opimus. Fant gen-kopi som kanskje beskytter denne ørkenrotta mot pest 3. okt. 2019 08:07

Selv om det er lenge siden pesten herjet her til lands, lever den fryktede bakterien videre i gnagerkolonier. Hvorfor stryker de ikke bare med? Forskere leter etter svar i genene.

Arrangementer

• 507-tick-deer Mer, men mindre farlig 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

• ija---svampe-embryoer Omvendt kreftjakt 18. jan. 2016 16:19

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

• 15846245276_55e26dbc9e_z Binder CO2 – trues av klimaendringer 9. des. 2015 16:29

En familie av mikroalger er kjent for å ta opp CO 2. Forskere har nå funnet ut at ulike varianter av samme art kan reagere ulik på klimaendringer. Dette betyr at arten i fremtiden kan bli dårligere til å ta opp CO 2.