Aktuelt innen forskning

Forskningsaktuelt fra Titan

•  Zhanna Tairova (t.v.), Ketil Hylland, Agathe Bour Muslinger spiser trolig plast framfor mat 17. okt. 2018 09:54
    Muslinger som lever på eller i bunnen, er omgitt av milliarder av partikler med organisk materiale på – mat de trenger for å leve. Likevel blir de påvirket av ørsmå biter av plast mellom de andre partiklene.
  • Karl Egil Malterud, Nastaran Moussavi og Helle Wangensteen UiO-forskning om malaria gikk verden rundt 5. okt. 2018 07:49
    Forskerne Karl Egil Malterud, Nastaran Moussavi og Helle Wangensteen ved Farmasøytisk institutt oppdaget at barken fra to afrikanske trær inneholder stoffer som dreper både malariaparasitten og malariamyggen. Da Titan skrev om saken og publiserte nyheten på engelsk, gikk historien verden rundt i løpet av få dager.
  • Venezia Kolesterol på ekspedisjon 3. okt. 2018 09:16
    Kolesterol treng skyss for å kome seg rundt i kroppen. Ved hjelp av sure og blide båtar kan det fraktast rundt etter behov. Metta feitt gir fleire sure båtar, medan umetta feitt gir fleire blide båtar.
  • Bioinformatikk Informatikk og biologi smelter sammen 1. okt. 2018 09:35
    Forskningen innen helse og biologi har tatt sjumilssteg ved bruk av ny teknologi. Nå tar forskerne nye steg for samarbeid gjennom opprettelsen av Senter for bioinformatikk.

Arrangementer

• 507-tick-deer Mer, men mindre farlig 21. juli 2016 13:31

Det kan være mer flått i områder med mye hjortedyr, men det trenger ikke å bety at det er flere tilfeller av Lyme borreliose! Økningen i antall flått skyldes flere faktorer enn bare hjortedyr viser en ny studie gjort av Atle Mysterud.

• ija---svampe-embryoer Omvendt kreftjakt 18. jan. 2016 16:19

Ved å finne svaret på hvordan celler begynner å samarbeide, får forskere kanskje også svaret på hvorfor de slutter med det. Det er nemlig det som skjer når en kreftcelle oppstår.

• 15846245276_55e26dbc9e_z Binder CO2 – trues av klimaendringer 9. des. 2015 16:29

En familie av mikroalger er kjent for å ta opp CO 2. Forskere har nå funnet ut at ulike varianter av samme art kan reagere ulik på klimaendringer. Dette betyr at arten i fremtiden kan bli dårligere til å ta opp CO 2.