Forskningstorget i Oslo 2018

I to hele dager, 21. – 22. september, vil Universitetsplassen bli omgjort til et sydende torg av spennende forskningsaktiviteter. På torget vil du få prøve, lære og komme i nær kontakt med det fremste innen norsk forskning. Alt tilrettelagt på en morsom og spennende måte.

Forskningstorget i Oslo er en del av de nasjonale Forskningsdagene.

IBV deltar med to stands i bod 16:

Hvilke sopper finnes i ditt hus?

Uansett om boligen din er ny eller gammel, skitten eller ren, så er det sopp der. Da snakker vi ikke om sjampinjonger og kantareller, men om mikroskopiske sopper. Disse kan leve i selve bygningskonstruksjonen, på menneskene og dyrene som bor der eller komme inn utenfra. De fleste soppene er helt ufarlige, men noen kan ødelegge hus og forårsake helseproblemer. Har du lyst til å vite mer om hvilke sopper som finnes i huset ditt? Kom og ta en titt på de vanligste soppene man kan finne innendørs og lær mer om dem!

Kontaktperson: Eva Lena Fjeld Estensmo

Når oppveksten styres av temperatur

For de aller fleste dyr på jorda er lengden på barndommen ikke et spørsmål om alder alene, men om hvor kaldt eller varmt miljøet i oppveksten har vært. For 99% av alle dyr på jorda er det temperaturen som bestemmer hvor raskt livsklokken tikker. Blant disse dyrene finner vi dafnier (vannlopper) som lever i små og store dammer der temperaturen kan skifte raskt og mye. Kom til vår bod og regn ut din egen dafnie-alder, hils på kalde og varme dafnier, og lær mer om hvordan temperatur påvirker lengden på barndommen og levealderen til disse dyrene.

Kontaktperson: Yngvild Vindenes

Les mer på forskningstorget.net.

Publisert 19. sep. 2018 12:14 - Sist endret 19. sep. 2018 12:21