English version of this page

FRIPRO-midler til unge talenter ved IBV

Forskertalentene Julien Resseguier og Erna Davydova, fra Institutt for biovitenskap, har fått støtte til banebrytende forskningsprosjekter med FRIPRO-midler fra Forskningsrådet.

En mann og en dame

Forskertalentene Julien Resseguier og Erna Davydova. Foto: Åslaug Brynildsen

Erna Davydova

Norges forskningsråd har tildelt 8 000 000 kroner til Erna Davydova fra Institutt for biovitenskap. Forskningsprosjektet har tittelen: Zinc transport regulation through histidine methylation.

Sinktransportregulering gjennom histidinmetylering

Den delikate balansen mellom sinknivåer i kroppen er avgjørende for menneskers helse. Sink absorberes og skilles ut via intestinale sinktransporterproteiner, og forstyrrelser av denne prosessen er assosiert med inflammatoriske sykdommer og kreft i tarmen. Imidlertid er de nøyaktige molekylære mekanismene som regulerer sinktransport fortsatt uklare.

Dette prosjektet bygger på den nylige oppdagelsen av et enzym som metylerer sinktransporterproteiner på histidinrester, og har som mål å identifisere nye mekanismer som regulerer sinkhomeostase gjennom histidinmetylering av sinktransportører, for å utvikle forskningsverktøy for effektiv studie av histidinmetylering, og å bane vei for nye behandlinger av tarmsykdommer.

Julien Resseguier

Norges forskningsråd har tildelt 8 000 000 kroner til Julien Resseguier fra Institutt for biovitenskap. Forskningsprosjektet har tittelen: New advances in fish immunology: Characterization of a newly discovered lymfoid organ and its involvement in immune responses.

Nye fremskritt innen fiskeimmunologi

Akvakultur står overfor store utfordringer knyttet til smittsomme sykdommer. Til tross for viktigheten av disse problemstillingene, har vår kunnskap om fiskeimmunologi, som er avgjørende for forsvaret mot infeksjoner og grunnlaget for vaksinasjonsstrategier, alvorlige mangler. Dette gjelder spesielt for grenhuleregionen, selv om den representerer en viktig inngangsportal for patogener.

Julien brukte nylig den velutviklede sebrafiskmodellen for å utforske den lymfoide organiseringen av gjellene og deres omkringliggende vev. Resseguier oppdaget et mandellignende organ i sebrafisk som utfordrer konvensjonell kunnskap om fiskens immunsystem, som Julien kalte Nemausean Lymphoid Organ (NELO). Lokalisert ved  gjellene i den nedre delen av grenhulen, er dette organet sammensatt av mange immunceller innebygd i et komplekst nettverk av støttende celler.

Målet med dette prosjektet er å forstå rollen til NELO i fiskens immunrespons, og å bestemme dens relevans for fiskesykdommer og vaksiner. Dette kan gi en bedre forståelse av fiskens immunsystem og vil bidra til bærekraftig havbruksnæring.

Forskerprosjekt for unge talenter

Utlysningen "Forskerprosjekt for unge talenter (FRIPRO)" av Norges forskningsråd mottok 417 søknader, og godkjente 36 av dem, hvorav 13 fra Universitetet i Oslo, og åtte fra MN-fakultetet.

FRIPRO-finansieringen er ment å gi talentfulle unge forskere under 40 år muligheten til å forfølge sine ideer og lede et forskningsprosjekt. Denne utlysningen er rettet mot forskere i de tidlige stadier av karrieren, 2–7 år etter forsvar av godkjent doktorgrad, som har vist potensial til å drive forskning av høy vitenskapelig kvalitet.

Publisert 15. nov. 2023 11:10 - Sist endret 15. nov. 2023 11:30