Ettersnakk: «Rebellion of the Cell» – Om forholdet mellom kunst og vitenskap

Plakat fra forestillingen

Forestillingen "Rebellion of the Cell" vever butoh-dans og moderne cellebiologi sammen og utgangspunktet for samtalen er det sammenflettede forholdet mellom kunst og vitenskap. Hvordan kan butoh-dans og kreftforskning påvirke hverandre? Hvilke nye meninger og erfaringer rundt menneskets natur vil komme ut av et slikt møte?

Publikum inviteres til en samtale med koreograf og regissør Karolina Bieszczad-Stie, koreograf og danser Yuko Kaseki og cellebiolog Ragnhild Eskeland. Samtalen ledes av dansekunstner Øyvind Jørgensen og er organisert i samarbeid med Danseinformasjonen. Det vil bli anledning for publikum å delta og stille spørsmål.

Rebellion of the Cell

I Rebellion of the Cell veves butoh-dans og moderne cellebiologi sammen på en hittil usett måte. Forestillingen har sitt opphav i samarbeidet mellom Karolina Bieszczad-Stie, Yuko Kaseki og Senter for kreftcelle-reprogrammering ved Universitetet i Oslo. Rebellion of the Cell handler om hvordan danseren opplever kroppen som en koalisjon av individuelle celler, men også henne selv som en enkeltcelle, og som del av en celle, som muterer, for så å begå mytteri mot koalisjonen. Dette selv-fokuserte mytteriet er essensen av kreft.

Grotesk, men poetisk dans åpner for spørsmål om hva det betyr å være et individ – et konsept som blir stadig mer uklart jo nærmere man studerer kroppen.

Gjennom kombinasjonen av kreftforskning og butoh som gjensidige linser for å utforske hverandre, oppdages stadig uventede paradokser: nydelige konfokale mikrografier av kreftceller kontrasterer kreftpasientenes lidende kropper. Forståelsen av at en kreftcelle ikke er en ekstern invaderende mikroorganisme, men en naturlig, om enn malign, del av kroppen. Ideen om at kreftceller må dø for at pasienten skal få leve.

Rebellion of the Cell navigerer disse komplekse konfliktene, mens den åpner rom for dialog mellom vitenskapelige og kunstneriske prosesser, og kobler mennesker og tenkemåter sammen som ellers ville forblitt isolerte. Samtidig utforsker den formen og estetikken i butoh-dansen i det 21. århundre.

Varighet på forestillingen: ca 1 time
Koreografi og regi: Karolina Bieszczad-Stie
Koreografi og dans: Yuko Kaseki
Vitenskapelig samarbeid: Professor Harald Stenmark og Ragnhild Eskeland fra CanCell – Senter for kreftcelle-reprogrammering ved Universitetet i Oslo