Alle mennesker er på det empiriske plan unike. Vi er unike i forhold til hvordan vi lærer, hvilke læringsressurser vi foretrekker, og hvordan vi bruker læringsressursjene. Selve læringssituasjonene vi lærer i er også unike for hver enkelt person, sammen med andre og alene. Hvordan aktiviteter som lesning og skriving foregår er også i stadig endring, der lyd har en sentral plass. Dette er for eksempel dokumentert hos Baron og Mangen (Baron, 2021, 2015; Mangen and Velay, 2010). Mangfold og variasjon er stikkord på det empiriske plan.
Alle mennesker er fra et annet perspektiv helt like. Vi er like i verdighet, og har like rettigheter i ulike settinger til informasjon og læringsressurser.
Med digital teknologi er det store muligheter for å gjøre informasjon og læringsressursjer utformet slik at de er tilgjengelig og brukbare for studenter på deres egne premisser. Å lese igjennom en kombinasjon av å bruke visuelle tekster og opplesing av tekster blir stadig mer utbredt. Å skrive gjennom tale, enten alene eller sammen med andre er også mulig i dag. Vi ønsker å utforske disse mulighetene i PUD prosjektet.
Motivasjonen for PUD prosjektet kom fra to konkrete hold. Møter og samtaler med unge voksne studenter (altså omtrent 25 år) inspirerer daglig til å utforske bruk av varierte læringsressurser, læringsformer og læringsomgivelser. Flere studenter har fortalt unge eldre faglærere (altså omtrent 60 år) at de leser gjennom å lytte til pensum, ofte i kombinasjon med visuell lesning og søking. Det å bruke verktøy for tekst til tale gjør dette mulig. Flere studenter utforsker også å skrive gjennom tale til tekst omforming.
Den andre motivasjonen kommer fra Signo kompetansesenter. Signo kompetansesenter har utformet podkasten Sanser og Samspill. I tillegg til at innholdet og temaene er viktige og interessante, så er selve utviklingen og utformingen av den gjort med kompetanse om mangfold, og klare retningslinjer om Universell Utforming for å få til inkludering.
Se mer om prosjektet her (kommer).
Finansiering
Dette prosjektet er støttet av HKDIR - kompetansehevingsprogrammet for Universell Utforming 2023.