English version of this page

Æresdoktorforelesning med Professor Jan Skov Pedersen

Professor Jan Skov Pedersen (Department of Chemistry, Aarhus University) kreeres til æresdoktor ved UiO. I den forbindelse holder han forelesningen: Going deeper at shallow angles - developments and applications of small-angle scattering through three decades.

Portrettbilde av æresdoktor Jan Skov Pedersen

Jan Skov Pedersen. Foto: Maria Randima, AU Photo

UiOs æresdoktorgrad (doctor honoris causa) blir gitt til fremtredende, oftest utenlandske, akademikere. Den tildeles uten at kandidaten har forsvart en avhandling i disputas. UiO har siden 1824 hatt rett til å utnevne æresdoktorer. Æresdoktorene utnevnes som regel hvert tredje år ved UiOs årsfest.

Æresdoktorforelesning på Kjemisk institutt

kl. 14:00-15:30: Forelesning i auditorium 2.
Vi starter med kake og kaffe. Sted: kantina.

Forelesningen er på engelsk og er åpen for alle interesserte.

Velkommen!

Om Professor Skov Pedersen

Skov Pedersen er en sann pioner innen bruk av spredningsmetoder basert på røntgenstråler og nøytroner, spesielt småvinkelspredning (SAXS/SANS) som lar oss studere molekylære prosesser og strukturdannelse på nanoskala i tidsskalaer ned til et millisekund. Dette gir oss et vindu til å forstå komplekse kjemiske reaksjoner og biomolekylære prosesser som er like viktig i for eksempel materialvitenskap for å forstå sykdommer som Parkinsons og Alzheimers.

Gjennom sitt arbeid over mer enn tre tiår har Skov Pedersen vært en av de største pådriverne internasjonalt i utviklingen av avanserte teoretiske modeller og datasimuleringsteknikker. Hans banebrytende arbeid utgjør et solid fundament som i dag brukes som standardmetoder i mange vitenskapelige miljøer for analyse av data fra laboratorierøntgenkilder samt på synkrotron- og nøytronsprednings-anlegg rundt omkring i verden.

Hans arbeid har så langt ført til mer enn 400 publikasjoner og over 19000 siteringer. Skov Pedersen mottok også Carlsbergs kjemipris i 2007 og Elastyrenprisen i 2011. Han ble tildelt en ridderpris i 2010 av Hennes Majestet Dronning Margrethe av Danmark.

Les mer om Professor Pedersen: Jan Skov Pedersen

Emneord: kjemi, æresdoktor, Pedersen