Hvordan er det å studere på Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo?

Kjemisk institutt har et flott studiemiljø, engasjerte forelesere, og inkluderer deg i forskning for en bedre verden. 

Bildet kan inneholde: møbler, dataskjerm, datamaskin, databord, personlig datamaskin.

Mathilde er student på Kjemisk institutt, og lærer å operere svært avansert utstyr.

Studiestart på Blindern

Det å studere i Oslo er en unik opplevelse. Norges hovedstad har utrolig mange flotte tilbud, alt fra et rikt urban kulturliv til skog og mark bare noen t-bane stopp fra sentrum. Og det å studere på UiO er en opplevelse! UiO scorer høyest av alle norske universiteter på internasjonale rankinger, og utdanner attraktive kandidater for arbeidslivet. Men før alt det, må du bli litt kjent med studieplassen og dine nye studiekamerater! Det starter med at UiO har en supre faddergrupper og fadderuke, som er morsom, inkluderende og også faglig relevant. 

Studietiden på Kjemisk institutt

På Kjemisk institutt er vi vert for to studieprogrammer: Kjemi og biokjemi, og Materialvitenskap for energi- og nanoteknologi (nytt navn fra høsten 2023: Fornybar energi og nanoteknologi).

Når du starter, vil du bli med på en rekke aktiviter og seminarer, for å bli kjent med forelesere og medstudenter. For eksempel, så har vi to dagers seminar på Sundvollen hotell, med innføring i studieteknikk, noen introduserende forelesninger, og masse god mat! 

Og så begynner studiehverdagen. Til dette, har har vi forelesere som er ledende forskere som er svært opptatt av pedagogikk. I tillegg har vi kollokvier og labkurs: Her møter du også gruppelærere som ofte er studenter som har kommet litt lengre i løypa. Det er trivelig å også kunne diskutere fag med nesten-jevnaldrende lærere!

På "lab": studenten blir dreven i å bruke toppmoderne utstyr

En sentral del av undervisningen er på laboratoriet. Som del av den høye forskningsaktiviteten på Kjemisk Institutt, så har vi teknologi og ressurser som de færreste studieplassene har. Og studentene våre får opplæring med de samme instrumentene som våre toppforskere bruker! Eksempler på dette er toppmodeller innen kjernemagnetisk resonansspektroskopi (NMR), massespektrometri (MS) og scanning elektronmikroskopi (SEM). Det er viktig for oss at studentene bruker tiden på lab for å bli superkjemikere så tidlig som mulig, i stedet for å bare få omvisninger eller lese om teknologi i en bok. 

Bildet kan inneholde: smil, briller, væpne, skulder, briller.
Professor og student jobber sammen på lab, og forsker sammen. 

Videre i studieløypa: DU er forskeren

Både lab, forelesninger og gruppeundervisning er ment å være sosiale, hvor man kan samarbeide og løse oppgaver sammen. Men etterhvert kan man fordype seg i emner man er selv blitt interesserte i, og ta en bacheloroppgave. Her vil du drive med "hardcore" forskning! Men fortvil ikke hvis dette høres overveldende ut: Her vil du også kunne samarbeide med andre, og få tett veiledning fra professorer. Det er nemlig slik at på Kjemisk Institutt, så jobber professorer og studenter sammen i forskningen. 

Et skritt utenfor reiret?

Det tar ikke lang tid å bli "varm i trøya" hos oss, og ikke minst da vi har noen supre studentforeninger (Proton og Menageriet)  Og etterhvert vil man kanskje tenke, hvordan er livet utenfor instituttet? Det er mulig å ta masteroppgaver som er på eksterne arbeidsplasser, for eksempel på Oslo Universitetssykehus. Her jobber masterstudenter med å utvikle ny diagnostikk-verktøy, som da brukes av sykehuset. Med andre ord, studenter hos oss går ikke bare "på skole". De utfører viktig arbeid for samfunnet. 

Mange av våre masterstudenter er med på forskning som blir publisert i internasjonale tidsskrifter. Og da er det også naturlig at du som student vil ha mulighet til å ta et semester i utlandet på et annet universitet, eller bli med forskerteamet ditt på vitenskapelige konferanser. 

Får jeg jobb etter studiene? 

Det korte svaret, er "ja". Men spørsmålet er, hva vil DU jobbe med? Kanskje det er diagnostikk på sykehus, lage nye medisiner, nye energikilder, eller miljøvern? Vi øker nå fokus på å bevisstgjøre studentene om sine ferdigheter som de tar med videre. For alt er ikke bare reagenser og dyre instrumenter.

Mye av arbeidslivet dreier seg om å jobbe i team, planlegge, gjennomføre og ha ambisjoner for å sikte så høyt du vil. Disse temaene jobber vi med i våre kurs om generisk kompetanse. Her har vi samarbeid med aktører fra næringslivet, som gir tips og workshop på å forberede deg for din videre karriere.

Les mer om hva noen av våre studenter jobber innen kjemi og biokjemi og materialvitenskap for energi-og nanoteknologi (nytt navn fra høsten 2023: Fornybar energi og nanoteknologi).

 

 

 

 

 

 

 

Av Steven Ray Wilson
Publisert 15. okt. 2021 10:59 - Sist endret 26. juni 2023 12:59
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er utdanningsleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang. Steven er også en prisvinnende foreleser, og spiller i rockeband på fritiden.