Noen siste råd til undervisere og studenter!

Min tid som utdanningsleder er forbi. Her er noen siste tips!

Det har vært supert å være utdanningsleder! Anja (øverst til venstre) tar over fra høst 23.

Det har vært fire år siden jeg ble utdanningsleder på Kjemisk institutt. Når går jobben videre til Anja Olafsen Sjåstad. Anja har i de siste årene vært programrådsleder for Fornybar energi og nanoteknologi/Materialvitenskap for energi- og nanoteknologi, og er sterkt opptatt at utdanningen skal være solid og relevant, og at studentene skal ha det bra! 

Min tid som utdanningsleder = en koronatid

Tiden min har vært preget av flere store utfordringer, ikke minst korona-epoken. Denne globale pandemien gjorde at hele Norge måtte tenke nytt på mange ting, ikke minst digitalisering og eksamen. 

Jeg er nok redd for at vi det ikke var så mange positive sider rundt alt dette. Mange unge fikk for dårlig trening i eksamen før de begynte på høyere utdanning, og mye undervisning foregikk på Zoom. Ganske triste greier altså.

Hvordan skal vi riste av oss korona-uvanene?

Derfor har det vært veldig hyggelig å ha ordinær undervisning. 2023 er det første året siden pandemien som ikke har hatt covid-relaterte begrensinger. 

Allikevel så tror jeg at vi fortsatt sliter med å riste av oss rutinene fra covid. Studenter er fortsatt i sporet av at pensum, forelesning og eksamen er et eller annet som gjemmer seg i datamaskinen, og akademia virker fortsatt litt i villrede på hvordan lære og motivere studenter. Selv om jeg ikke er student eller ekspert på pedagogikk, har jeg allikevel lyst til å dele noen tips og betraktninger. 

Til undervisere: vær TYDELIG på hva som skal læres og hva som kommer på eksamen

Læringsmålene til et emne er superviktige, og bør være fundamentet for hvordan undervisning legges opp, hva som skal prioriteres og hva som er mindre viktig. Det er lov å ikke stappe emnet fullt med detaljer. Og det er lov å være tydelig på hvilke temaer og konsepter som kommer på eksamen, da eksamen skal teste om læringsmålene er oppnådd. Eksamen og meningen med pensum bør ikke være noen stor hemmelighet. Hvis målene er tydelige og letter å finne på emnet sider og timeplan, er det lettere å skjønne hvordan lese pensum, og anvende dette pensumet.

Obligatorisk oppgaver har vært mye diskutert de siste årene. Personlig mener jeg at "obliger" kan skape problemer hvis det er for mange av dem, da dette kan være svært tidskrevende. Men de kan være nyttige hvis det er tydeliggjort hva som er skal læres, og helst at obliger skal hjelpe med læringsmål og eksamen. 

Et alternativ som flere nå snakker om er ha obligatorisk oppmøte på utvalgte gruppetimer, hvor man løser læringsfremmende oppgaver, som er tydelig relevant for emnets mål. 

Flere prøveksamener kan også være til hjelp. Hvis studenter får oppgaver på ca. 25% størrelse av en ordinær eksamen, med tilbud om tilbakemeldinger, så får både emneansvarlig og studenter en innsikt i hvordan det står til i løpet av semesteret. 

Til studenter: skriv! snakk! tegn!

Det er ingen hemmelighet at det å møte opp på forelesning og gruppetimer er en massiv fordel. Men jeg vil påstå at de som maksimerer sine prestasjoner, er de som aktivt skriver og snakker sammen. Hvis du organiserer kollokviegrupper og går gjennom oppgaver, leser hverandres oppgaver, og gir konstruktive tilbakemeldinger, kan jeg garantere for bedre forståelse. 

I alle læringsistuasjoner er det også lurt å skrive notater og tegne. Få informasjonen fra dine øyne og ører, og få det i munnen din og i hendene. Da kommer hjernen til å skjønne det bedre også. Vær kritisk til pensum; hvis det er uforståelig, så kan det hende at det er dårlig forfattet. Da kan det være lurt å sjekke andre kilder for å få en bedre forståelse. Hvis pensum er på engelsk, og det dukker opp et ord som du ikke forstår, google that shit.

Jeg mistenker at digitalisering av pensum (Canvas, etc.) gjør det vanskeligere å notere, fordi det er ikke så mange steder å notere! Derfor: bruke penn og papir, tavle, boka, hva som helst til å skrible og tegne. Det er alt for lett å falle for fristelsen av å se på de digitale slidene, nikke og tenke at det ser forståelig ut, og glemme alt sammen når mac´en er slått av.  

Bildet kan inneholde: håndskrift, font, parallell, rektangel, skriving.
Skribling i læreboka hjelper!
 

Oppsummert: Vær tydelig og vær aktiv. Det å undervise og det å lære er en nærmest hellig aktivitet, men det er krevende. Som Cathrine Tellefsen sa: læring skal gjøre litt vondt! Men det lønner seg alltid. 

Takk for meg!

 

 

Av Steven Ray Wilson
Publisert 1. aug. 2023 13:44 - Sist endret 1. aug. 2023 18:15
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er utdanningsleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang. Steven er også en prisvinnende foreleser, og spiller i rockeband på fritiden.