English version of this page

REAL undervisning: en kick-start på semesteret

Vi inviterer til REAL undervisning som webinar.

© UiO/Hans Fredrik Asbjørnsen

Tema: Kollektiv læring. Individuell vurdering. Hvordan hjelper vi studentene?

Vi oppfordrer studentene til å samarbeide for å lære bedre. På eksamen skal de levere et selvstendig arbeid. På Real Undervisning vil vi snakke om fusk, plagiat, sitering og samarbeid og hvordan forstå forskjellene mellom disse. 

Program

09:00–09:15 Velkommen ved studiedekan Knut Mørken 

09:15–09:50 På tide å snakke om fusk, ved Tone Fredsvik Gregers, KURT

Link til presentasjon

Fusk oppstår oftere når studentene er stresset, usikre og mangler kontroll. Fusk kan også oppstå dersom den ytre belønningen for å prestere er stor. På eksamen er karakteren en slik ytre motivasjon. 

Hvordan kan vi arbeide systematisk for å unngå fusk? Handler det om kultur eller kontroll? Og vil tekstlighet alltid føre til fuskesak? Hva når studenter for eksempel samarbeider om å lage notater? Hva kjennetegner egentlig fuskesakene?

Tone Gregers gir en oppsummering basert på informasjon fra eksamensgruppa ved fakultetet, forskning og et bredt spekter av erfaringer fra våre institutter. 

09:50 - 10:10 Spørsmål, innspill og pause

10.10 - 11.00 Når og hvordan lærer studentene om kildehåndtering og kritisk tenkning? Er det en tydelig progresjon i programmene?  Ved Steven Ray Wilson og Tone Gadmar,  Kjemisk insitutt, Anne Berit Samuelsen, Farmasøytisk institutt og Jessica Lönn-Stensrud, Universitetsbiblioteket. 

Vi forventer at studentene bruker kilder riktig og er tydelige på hva som er egne og andres meninger og kunnskaper. Men når lærer vi dem dette? Er det noe de må finne ut av selv? To utdanningsledere har bygget dette bevisst inn i emnene ved sine institutter. Vi får høre mer om hvordan lærerne kan bruke slike læringsmål til å gi studentene viktig generisk kompetanse for fremtiden.

11.00 - 11.20 Hvordan levere et selvstendig arbeid når man har samarbeidet om selve læringen? ved Cathrine Wahlstrøm Tellefsen, KURT

Oppgavetyper og undervisning som både bidrar til kollektiv læring og samtidig gjør studentene forberedt til å levere et selvstendig arbeid.

11.20 - 11.30 Oppsummering og avslutning. 

Påmelding

REAL undervisning er åpent for alle som er involvert i undervisning ved MN-fakultetet. 

 

Til inspirasjon:

Emneord: undervisning, aktiv læring, profesjonell kompetanse
Publisert 11. juni 2021 11:42 - Sist endret 19. jan. 2024 11:11