Alumnitreff 2022 for Matematisk institutt

Matematisk institutt inviterer tidligere studenter til å møtes. Det blir litt faglig, mye sosialt og mulighet for å møte igjen gamle medstudenter på campus.

Bildet kan inneholde: anlegg, tre, tinning, urbant design, nabolag.

Alle som har en grad fra Matematisk institutt er velkommen. Vi inviterer også de masterstudentene som nærmer seg ferdig med graden sin.

Program

17.30 - Instituttet spanderer et glass boblevann i foajeen i Vilhelm Bjerknes hus

18.00 - Velkommen

18.15 - 19.15 Foredrag

19.15 - Vi beveger oss ned i RF-kjelleren. Instituttet spandere litt pizza og et glass med noe godt å drikke (med mulighet for å kjøpe mer drikke for dem som ønsker). Hvis vi er heldige dukker fagutvalget opp med quiz.

22.00 - Kjelleren stenger, takk for i dag!

Se bilder fra treffet

Fra matematikk til start-up Portrett av John Modin

I Glint Solar bruker vi satellittdata og maskinlæring for å finne hvor selskaper bør bygge flytende solcelleanlegg for fremtidens energiverk. Med min bakgrunn i matematikk får jeg lett rollen som «fikser», det gjelder alt fra prismodeller til modellering av tyfonbølger. I presentasjonen vil jeg komme inn på hva vi driver med, si litt om Antler, start-up-bedrifter og hvordan livet som gründer er. Jeg vil også si litt om hvilken nytte jeg føler jeg har hatt av å studere matematikk.

Matematikk og sjongleringBildet kan inneholde: person, panne, smil, hake, frisyre.

Magnus Dehli Vigeland har PhD i algebraisk geometri og jobber for tiden ved Oslo universitetssykehus som forsker i statistisk genetikk. Ved siden av matematikken er han også utdannet sirkusartist, noe han utnytter til fulle i sine livlige inspirasjonsforedrag om matematikk og realfag. I dagens innlegg får vi høre (og se!) hvordan matematikk revolusjonerte sjongleringskunsten og avdekket uendelig mange nye triks.

Publisert 11. aug. 2022 13:08 - Sist endret 5. sep. 2022 13:07