Alle som har en grad fra Matematisk institutt er velkommen. Vi inviterer også de masterstudentene som nærmer seg ferdig med graden sin og instituttets ansatte til treffet.
Program
17.30 - Instituttet spanderer et glass boblevann i foajeen i Vilhelm Bjerknes' hus
18.00 - Velkommen
18.15 - 19.15 Foredrag
19.15 - Vi beveger oss ut i foajeen der vi har dekket langbord. Instituttet spandere litt pizza og et glass med noe godt å drikke (med mulighet for å kjøpe mer drikke for dem som ønsker). Hvis vi er heldige dukker fagutvalget opp med quiz, og RF-kjelleren står til vår disposisjon.
22.00 - Takk for i dag!
Ny læreplan – ny kompetanse?
Skoleåret 2022/2023 var det siste i innrullingen av ny læreplan i videregående skole, og for første gang på lenge kommer det matematikkstudenter som ikke har hørt om differensiallikninger, men som alle har hørt om if-setninger og while-løkker. Med læreplanene kommer også ny eksamensordning, og våren 2023 ble det for første gang gjennomført eksamen i R2 etter den nye læreplanen.
Astri Strand Lindbæck har en master i algebraisk geometri, og har jobbet som lektor i videregående skole siden 2016. Hun vil snakke om nye læreplaner, ny eksamensform, om å være matematikklektor, og i tillegg åpner hun gjerne opp for samtaler, diskusjoner og tanker om hvorvidt endringene i videregående skole kan påvirke matematikkutdanningen på universitetet.
Integreat – nytt senter for fremragende forskning
Ingrid Glad er professor i statistikk ved Matematisk institutt. Hun vil fortelle om Integreat - norsk senter for kunnskapsbasert maskinlæring, som starter opp ved Matematisk institutt i september 2023. Senteret er ett av totalt 9 sentre for fremragende forskning (SFF) som ble tildelt fra Norges Forskningsråd i fjor, som det eneste innenfor matematiske fag. Senteret samler statistikere, informatikere og etikere fra UiO, og har også med en forskningsgruppe i maskinlæring fra Universitetet i Tromsø.
Sammen skal disse utvikle nye maskinlæringsmetoder, der ulike former for kunnskap integreres i dagens datadrevne algoritmer, for å skape mer nøyaktige, forklarbare, bærekraftige og robuste resultater.