Alumnitreff 2023 for Matematisk institutt

Som hvert år i september inviterer Matematisk institutt tidligere studenter til å møtes. Det blir litt faglig, mye sosialt og mulighet for å møte igjen gamle medstudenter på campus.

Bildet kan inneholde: møbler, bord, stol, servise, oransje.

Alle som har en grad fra Matematisk institutt er velkommen. Vi inviterer også de masterstudentene som nærmer seg ferdig med graden sin og instituttets ansatte til treffet.

Meld deg på

Program

17.30 - Instituttet spanderer et glass boblevann i foajeen i Vilhelm Bjerknes' hus

18.00 - Velkommen

18.15 - 19.15 Foredrag

19.15 - Vi beveger oss ut i foajeen der vi har dekket langbord. Instituttet spandere litt pizza og et glass med noe godt å drikke (med mulighet for å kjøpe mer drikke for dem som ønsker). Hvis vi er heldige dukker fagutvalget opp med quiz, og RF-kjelleren står til vår disposisjon.

22.00 - Takk for i dag!

Portrett av Astrid Strand Lindbæk

Ny læreplan – ny kompetanse?

Skoleåret 2022/2023 var det siste i innrullingen av ny læreplan i videregående skole, og for første gang på lenge kommer det matematikkstudenter som ikke har hørt om differensiallikninger, men som alle har hørt om if-setninger og while-løkker. Med læreplanene kommer også ny eksamensordning, og våren 2023 ble det for første gang gjennomført eksamen i R2 etter den nye læreplanen.

Astri Strand Lindbæck har en master i algebraisk geometri, og har jobbet som lektor i videregående skole siden 2016. Hun vil snakke om nye læreplaner, ny eksamensform, om å være matematikklektor, og i tillegg åpner hun gjerne opp for samtaler, diskusjoner og tanker om hvorvidt endringene i videregående skole kan påvirke matematikkutdanningen på universitetet.

Astrids presentasjon

Integreat – nytt senter for fremragende forskningPortrett av Ingrid Glad

Ingrid Glad er professor i statistikk ved Matematisk institutt. Hun vil fortelle om Integreat - norsk senter for kunnskapsbasert maskinlæring, som starter opp ved Matematisk institutt i september 2023. Senteret er ett av totalt 9 sentre for fremragende forskning (SFF) som ble tildelt fra Norges Forskningsråd i fjor, som det eneste innenfor matematiske fag. Senteret samler statistikere, informatikere og etikere fra UiO, og har også med en forskningsgruppe i maskinlæring fra Universitetet i Tromsø.
Sammen skal disse utvikle nye maskinlæringsmetoder, der ulike former for kunnskap integreres i dagens datadrevne algoritmer, for å skape mer nøyaktige, forklarbare, bærekraftige og robuste resultater.

Ingrids presentasjon

Publisert 21. juni 2023 13:59 - Sist endret 21. sep. 2023 15:58