Møte i Studieutvalget 14. juni 2013

Saksliste

 

Sak Tema Sakspapirer

1 - Undervisningsregnskap

Intensjonen med å innføre et undervisningsregnskap og erfaringer med bruk av det.

Undervisningsregnskapet skal være et planleggingsverktøy for instituttene for å få oversikt over og forvalte undervisningsressursene på en god måte samt å kunne synliggjøre og påskjønne undervisningsinnsats. Regnskapet skal være restriktivt og skal ikke brukes av fakultetsnivået for styring av instituttenes undervisning.

IFI har valgt å legge opp til et undervisningsregnskap som er så enkelt og automatisk som mulig og som de selv har nytte av. De har valgt å ta med PhD-veiledning og mener normen i flere sammenhenger er for lav. Samlet gir IFI undervisning i henhold til fakultetes norm selv om det varierer noe gruppene imellom.

Kjemisk institutt: normen for labundervisningen er for lav.

IBV: Har hatt og brukt undervisningsregnskap lenge. Brukes for å få en rettferdig fordeling av undervisningen særlig blant stipendiatene. Intern sensor er honorert bedre enn i forslaget. Undervisningsregnskapet gir kun uttelling for pålagt undervisning men hva med skolelab, formidling og utadrettet virksomhet? Undervisningsregnskapet kan brukes som et utgangspunkt for fordeling av annumsmidler. Undervisning utgjør en stor del av inntektene til instituttet og IBV tenker på å kunne fordele midler på bakgrunn av undervisningsinnsats.

Farmasi: Enkelte avdelinger på farmasi bruker undervisningsregnskap aktivt, andre ikke. Det er et stykke igjen til at undervisningsregnskap kan brukes som et verktøy for utdanningsleder.

Fysisk institutt: Bruker ikke undervisningsregnskapet helt i forhold til forslaget men fordeling av undervinsing går greit. Vurderer å lage nettskjemaer.

Matematisk institutt: Bruker ikke undervisningsregnskapet helt i forhold til forslaget men har en oversikt fra tidligere som fungerer bra.

Undervisningsregnskapet må ikke bli en demotiverende kontrollmekanisme eller noe som utvikler seg til å bli et "minuttregnskap" for alt som har med undervisning å gjøre, litt slik man har inntrykk av at det har blitt på andre fakulteter.

Presentasjon av Anne-Lise Hansen

Presentasjon av Dag Langmyhr

 

2 - Samarbeid med Karrieresenteret Karrieresenteret (KS) har et samarbeid med MN-fakultetet og alle instituttene. Lite kjennskap til dette blant utdanningslederne. KS sine tilbud er nok best forankret blant de studieadministrative. Det er en utfordring å mobilisere studenter til å benytte seg av tilbudene særlig på bachelornivå. Viktig å utnytte KS sin kompetanse og tilbud når det gjelder å realisere utdanningsstrategisens mål om at kandidatene skal lykkes profesjonelt. IBV og IFI har innslag fra KS i obligatorisk oppstartskurs for masterstudenter. Når MN-fakultetet gjennom spørreundersøkelser skal evaluere hvordan MN-kandidatene greier seg i arbeidslivet over tid er KS en viktig medspiller. Presentasjon av Kristin Midttun
3 - Siste nytt om NOKUT besøk    
 

 

 
Publisert 28. juni 2013 17:38