STUT-møte 22. november 2017

Til stede: Solveig Kristensen, Knut Mørken, Didrik Kruse, Arnt Inge Vistnes (FI), Gro Smistad (FAI), Kristian Ranestad (MI), Jaan Roots (KI), Frode Hansen, Kristian Prydz (IBV),Tom Andersen (IBV), Jon Ove Hagen (GEO), Hanne Sølna (MN), Andreas Tandberg (MN referent), Tone Skramstad (MN), Yvonne Halle (MN), Anne Aaen-Stockdale (MN), Sølvi Haavik (MN).

Fravær: Runa Risa Bakke (studentrepresentant), Øivind Kure (ITS), Ragnhild Kobro Runde, Cathrine W. Tellefsen (FI),

Sak

Tema

Sakspapirer

1 – Orienteringer

Kristian Prydz meldte inn en sak til Instituttkvarteret om taggede søkeord som følger studieprogrammene våre på Samordna opptak.  

KD arrangerte 21/11 konferanse om helhetlige studieprogrammer. Konferansen er en oppfølging av kvalitetsmeldingen. Det var innlegg fra ulike deler av sektoren på konferansen, og Solveig Kristensen presenterte MNs arbeid med InterAct. Øystein Lund  (NOKUT) presenterte ny studietilsynsforskrift. Hanne Sølna, Solveig Kristensen, Mona Bratlie og Anne-Lise S. Hansen kommer til å ta en innledende gjennomgang av forskriften og hva den betyr for MN.

Endring av ordning for enkeltemnestudenter (se referat fra 1/11 2017). UiO ønsker at MN endrer til en ordning der studentene må søke på nytt hvert aktuelle semester. Det ble 31/10 sendt et notat fra MN om saken til UiO sentralt. Solveig har etter dette vært i møte med prorektor Gro Bjørnerud Moe. Vi får litt tid på oss til å endre ordningen, og dette må vi nå sette i gang en prosess rundt på fakultetet. Vi får ikke et program for fritt sammensatt realfaglig bachelorstudium, slik notatet foreslår. MN har nedsatt en arbeidsgruppe (Dag Langmyhr (IFI), Kristian Ranestad (MI) og Anne-Lise S. Hansen (MN) som skal arbeide med saken og belyse problemstillinger knyttet til denne overgangen.  

 
2 – Innpassing av UNIS-emner

Det er nedsatt en arbeidsgruppe som jobber med (deler av) MNs studieprogrammer og hvordan vi kan legge opp til at studenter drar til UNIS i utviklingssemesteret. Leder av komiteen, Jon Ove Hagen, presenterte arbeidet gruppa har gjort og konklusjonene de har komet fram til. Se presentasjonen til arbeidsgruppa i høyre marg. Presentasjonen inneholder et eksempel på oppbygging av "Bachelor i arktisk geografi og arktisk geologi" ved institutt for Geofag. De andre aktuelle instituttene (MI, IBV, FI) har tilsvarende forslag til oppbygning/emnematriser for "arktisk variant" av sine aktuelle studieprogram. Disse emnematrisene vil i samarbeid med Studieweb-gruppa bli lagt ut på programsidene på nett når de er klare. Det vil komme en endelig rapport fra arbeidsgruppa.

I diskusjonen som fulgte ble det kommentert at det var behov for flere faglige møteplasser om emne- og veiledningstilbud på UNIS. UNIS arrangerer et årlig møte (learning forum) der underviserne på UNIS møter de eksterne underviserne. Kunne flere av våre ansatte med kobling til UNIS deltatt på dette møtet?  Det ble også foreslått å invitere UNIS til en samling på MN for å møte både vitenskapelig ansatte og studenter fra de aktuelle instituttene våre.      

UNIS/MN

3 – Profesjonell kompetanse i bachelorutdanningen

Knut Mørken presenterte arbeidet med hvordan ønsker å tilby trening i profesjonell kompetanse i BA-utdanningen vår (se presentasjon i høyre marg). Forslag til fremgangsmåte:

  • Vi enes i STUT om en felles progresjon gjennom bachelorløpet, med felles fokus i ulike semestre.
  • Hvert program identifiserer minst ett emne hvert semester som får spesielt ansvar for å ivareta den aktuelle kompetansen det aktuelle semesteret
  • I tillegg arrangerer vi frivillige seminarer med fokus på ulike sider av personlig utvikling. 23. nov. kl. 11:15–14:00 arrangerer MN seminar om profesjonell kompetanse i andre semester i Informatikksalen i 5. et. i Ole Johan Dahls hus.

Det er viktig å koble arbeidet med profesjonell kompetanse til arbeidet med læringsformer, se MNs nettside om aktive læringsformer

Det ble kommentert at det er viktig å involvere utdanningslederne skikkelig i arbeidet med profesjonell kompetanse, og at vi må lage kontinuerlige, gode prosesser rundt arbeidet.

Emneundervisning på engelsk ble trukket frem som noe vi kan koble på arbeidet med generisk/profesjonell kompetanse i BA-utdanningen vår. Flere av instituttene våre går over til undervisning på engelsk i 3. semester. Det ble foreslått å kartlegge hva praksis er på dette feltet og ev. utarbeide en felles MN-policy for hvordan vi gjør dette.

Profesjonell kompetanse
4 – Internasjonaliseringsgruppas bidrag til profesjonell kompetanse

Sølvi Haavik presenterte internasjonaliseringsgruppas arbeid og hvordan utveksling bidrar til å gi studentene våre profesjonell kompetanse.  Internasjonaliseringsgruppa tilbyr bl.a. kurs i interkulturell kompetanse til studenter som drar på utveksling. Kurset omfatter seminar både før og etter at studentene drar ut, samt oppfølging underveis i utvekslingsperioden. Gjennom returseminaret etter utvekslingsoppholdet, forsøker vi å gjøre studentene bevisst på de mange fasettene av profesjonell kompetanse de har tilegnet seg, med spesielt fokus på interkulturel kompetanse. Studentene får her innspill på hvordan de kan formulere og selge inn den profesjonelle kompetansen til potensielle arbeidsgivere. Ca. halvparten av alle utvekslingsstudentene våre deltar på kurset. Se Sølvis presentasjon i høyre marg.

Internasjonalisering og profesjonell kompetanse

4 – Instituttkvarteret

Kristian Prydz (IBV) meldte inn en sak om taggede ord knyttet til studieprogrammene våre på Samordna opptaks (SO) søkefelt på deres nettside. Fra en liste med bestemte ord kan vi velge inntil tre taggeord per studieprogram. Søk på disse taggeordene i SOs søkefelt leder da brukeren til aktuelt studieprogram på Samordna opptaks søkesider. Kristian kommenterte at det kan være begrensende med bare tre søkeord per program. Det skrives et notat til prorektor Gro Bjørnerud Moe hvor vi etterlyser muligheten for å ev. å kunne påvirke Samordna opptak til å legge inn flere søkeord per program og eventuelt åpne opp for nye søkeord.

Det har gått ut en e-post til studieadministrative fra studiewebredaktør Tone Skramstad om dette med oppfordring om å diskutere saken med utdanningsledere / programrådsledere / instiutttledere. Denne e-posten ble igjen sendt til utdanningslederne rett etter møtet 22/11 2017. Vedlegget i e-posten (med forslag til taggeord) ligger i høyre marg. Om du ønsker andre taggeord enn de som er meldt inn i oversikten, si fra til Tone innen fredag 24/11.  

Søkeord SO
Publisert 5. des. 2017 14:44 - Sist endra 17. nov. 2019 14:54