OL-landslaget i astronomi trenes opp av Norges eksperter

Allerede uken etter at de var ferdig uteksaminert fra siste året i videregående, har OL-landslaget som skal representere Norge i den internasjonale Astronomiolympiaden begynt forberedelsene for fullt.

Fire gutter står foran radiotelesopet i Harestua

Her står OL-landslaget foran et gammelt radioteleskop på Harestua. Fra venstre: Jon Tomter, John Aslak Wee Kleven, Dorde Veljkovic, Haakon Alexander Flink. Foto: Oskar Hafstad/ UiO.

I slutten av juni deltok landslaget på en innholdsrik treningsuke i regi av Institutt for teoretisk astrofysikk og RoCS - Rosseland senter for solfysikk ved Universitetet i Oslo.

Der har de fått opplæring i en rekke interessante temaer for å forberede seg til olympiaden som finner sted i november. Blant temaene de har vært innom i løpet av uken er kosmologi og universets historie, stjerners oppbygging og utvikling, forskjellige typer teleskoper og hvordan navigere på nattehimmelen.

De har blitt undervist av professorer som ikke bare er blant landets ledende eksperter, men som også er anerkjent som landets beste til å formidle faget sitt.

– For meg var høydepunkt nr.1 med uka å få lære mer om kosmologi, hvordan universet har utviklet seg, hvordan det begynte og hva det består av. I tillegg var det et høydepunkt å besøke observatoriet på Harestua, hvor vi fikk se mer astronomi i praksis, sier Jon.

foreleseren viser elevene et bilde av en solflekk på skjermen
Professor i solfysikk, Luc Rouppe van der Voort underviser om den dynamiske solen vår og fenomenet solflekker. Foto: Oskar Hafstad/ UiO.

Nord-Europas største astronomiske anlegg

Som del av treningsuken har de vært på ekskursjon til Harestua Solobservatorium, hvilket er Nord-Europas største astronomiske anlegg. Der fikk de en guidet tur av anlegget hvor de fikk sett alt fra radioteleskoper, solobservatoriet, kameraer som jakter på meteorer, til en observasjonsutpost som ble brukt til å finne og spore russiske satellitter under den kalde krigen.

I samme bygning som den gamle observasjonsutposten fikk de, ved hjelp av forsker Håkon Dahle, stilt inn et teleskop for å følge og observere planeten Venus. Det er ikke bare bare å gjøre dette manuelt. På grunn av jordens rotasjon så farer Venus hele tiden ut av synsfeltet til teleskopet, og en trenger nerver av stål for å gjøre de små justeringene for å følge den. En skulle kanskje tro at man ikke kan se Venus midt på dagen. Dette stemmer for det blotte øyet, men ved hjelp av et teleskop kan planeten skimtes, ettersom den er det mest lyssterke naturlige objektet på himmelen etter månen og sola.

personer kikker på et teleskop i midt av dagen.
Øverst: Jon Tomter assisterer forsker Håkon Dahle med å få stilt inn teleskopet på Venus. Nederst: Venus sett gjennom det samme teleskopet. Foto: Oskar Hafstad/UiO.

– På Harestua hadde de også en imponerende meteorittsamling, blant annet med meteoritter som opprinnelig stammer fra månen og mars, forteller Jon.

Å kunne se på denne samlingen i pausene ga deltakerne et fint avbrekk mellom intense økter om solfysikk og eksoplaneter (planeter en har oppdaget utenfor vårt eget solsystem).

meteorittsamlingen på Harestua.
Øverst: Dorde Veljkovic og Jon Tomter ser på meteorittsamlingen på Harestua. Nederst venstre: Noen av meteorittene fra mars. Nederst høyre: Ett snitt av en jernmeteoritt funnet i Russland på 1910-tallet. Foto: Oskar Hafstad/UiO.

Et fint avbrekk fra koronahverdagen

Felles for årets deltagere er at de har en stor interesse for astronomi og for realfag generelt. Dette kommer klart fram ved at de i tillegg til å ha deltatt i Astronomiolympiaden, også deltok i olympiadene for kjemi, fysikk, matematikk og informatikk.

Dorde forteller at han deltok på så mange olympiader ikke bare for moro skyld, men også for å utfordre seg selv, ha noe spennende å gjøre og bryte med hverdagsmønsteret under pandemien.

Landslaget legger også vekt på at en ikke trenger å være den beste studenten eller noen ekspert i astronomi for å melde seg på en olympiade som dette.

– Jeg ble bare med for moro skyld og hadde ingen spesielle ambisjoner om å gå videre. Hvis en synes verdensrommet virker spennende og har sett noen astronomirelaterte videoer på YouTube, anbefaler jeg virkelig at en melder seg på, oppfordrer Jon.

Olympiaden skulle opprinnelig ta plass i Colombias hovedstad Bogotá, men på grunn av pandemien har arrangementet blitt flyttet på nett. Det virker ikke som at dette har satt noen demper på motivasjonen.

– Å være en del av forskermiljøet på universitetet under treningsuken, hvor vi har kunnet spørre om alt vi lurer på har vært veldig gøy og inspirerende, sier Jon.

Landslaget følges videre opp av Institutt for teoretisk astrofysikk utover høsten før olympiaden braker løs i november.

gruppebildet av fire elever forna en bygning
Deltakerne på trappen til Institutt for teoretisk astrofysikk etter ferdig gjennomført treninguke. Fra ventre: Haakon Alexander Flink, Dorde Veljkovic, John Aslak Wee Kleven, Jon Tomter. Foto: Oskar Hafstad/UiO.
Av Oskar Hafstad
Publisert 8. juli 2021 13:44 - Sist endret 9. juli 2021 12:07