GeoBerlin2015: Trond H. Torsvik tildelt prisen Leopold von Buch Plakette

Professor Trond Helge Torsvik, Institutt for geofag og leder av CEED fikk offisielt tildelt den anerkjente Leopold von Buch Plakette for sine fremragende faglig bidrag til å øke vår forståelse om geodynamikk. Venue var GeoBerlin2015.

Berlin: Trond H. Torsvik får Leopold-v.-Buch-Plakette på kongressen GeoBerlin2015, 6. oktober 2015. Foto: Wim Spakman

Professor Trond HelgeTorsvik, Institutt for geofag og leder av Senter for Jordens utvikling og dynamikk (CEED) fikk allerede vite at han var tildelt Leopold von Buch Plakette i mai i år, men den offisielle tildelingen skjedde nylig i Berlin den 6. oktober.

Torsvik er den andre nordmannen som får denne prisen, den andre er Olaf Holtedahl/UiO (1885-1975) som fikk den i 1954.

Torsvik får plaketten eller medaljen for “recognition and appreciation of outstanding professional contributions to understanding geodynamics”.

Prisen blir gitt av Deutschen Geologischen Gesellschaft til utenlandske forskere (utenfor Tyskland) for fremragende prestasjoner og forskning innen geovitenskaplige fagdisipliner. Etter utdelingen holdt Torsvik sin forelesning om Paleomagnetism and Plate Tectonics i fullsatt kongressal.

Leopold von Buch Plakette gis av Council of the German Geological Society, og den ble tildelt på kongressen for German Geological Society i Berlin - GeoBerlin 2015, 4-7 Oktober 2015.

CEED og Institutt for geofag gratulerer!

Om Christian Leopold von Buch

Christian Leopold von Buch (April 26, 1774 – March 4, 1853) var en tysk geolog og paleontolog, en av de mest viktige bidragsytere til geologien i første halvdel av det nittende århundre. Von Buchs vitenskaplige interesser var viet til flere geologiske emner: vulkanisme, fossiler, stratigrafi og mer. Buch reiste 1806–1807 gjennom hele Norge og Lappland, samt deler av Sverige, i tillegg til at han gjorde en rekke andre faglige ekspedisjoner (Wikipedia).

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 8. okt. 2015 16:40 - Sist endret 3. juli 2023 12:04