English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 21. jan. 2019 14:49

Mathew Domeier, forsker på CEED og Institutt for geofag fikk tildelt Reuschmedaljen 2018 fra Norsk Geologisk Forening for hans forskning av «høy internasjonal standard» innen fagfeltet platerekonstruksjon. Overrekkingen skjedde nylig på foreningens vinterkonferanse i Bergen.

Publisert 10. des. 2018 13:23

Den nyopprettede Else-Ragnhild Neumann Award for Women in Geosciences går til kvinner som har gitt et betydelig bidrag til forskning innen geofag i en ph.d. eller postdoktor stilling. Prisen deles ut av CEED - Senter for Jordens utvikling og dynamikk og Institutt for geofag, UiO. I år gikk prisen til to kvinner, begge fra UiO: Anja Røyne og Grace Shepard.

Publisert 12. okt. 2017 12:03

Professor Jan Inge Faleide, Institutt for geofag og CEED får Framkomiteens belønning for polarforskning for 2017. Prisen ble i år delt med Elin Darelius/UiB. Faleide er geolog/geofysiker og har bidratt særlig mot marin geofysikk og petroleumsforskning, men også i annen forskningsaktivitet i tilknytning til Polarområdene og norsk kontinentalsokkel forøvrig. Prisen ble tildelt på minneseminaret til Fridtjof Nansen på Vitenskapsakademiet den 10. oktober.

Publisert 29. sep. 2017 11:02

Forskningsrådets formidlingspris for 2017 ble i går 28. sept. tildelt Henrik Svensen ved Institutt for geofag og CEED. Han belønnes for lang og trofast formidling innen vulkanisme og klimakatastofer og generelt innen det brede fagområdet geologi.

Publisert 3. aug. 2017 12:06

This week saw the conclusion the UiO International Summer School course "A Changing Arctic". The annual 6 week course is a blend of social science, law, and natural science lectures, and this year saw 13 students from a range of professional backgrounds and nationalities attend. As in previous years, CEED is heavily involved in the program; Carmen Gaina is course leader and a lecturer, course assistant is Grace Shephard, and this year's line-up included a lecture from Anne Hope Jahren