Stephanie Werner; Nytt medlem i SSEWG, European Space Agency

Stephanie Werner er nettopp valgt inn som nytt medlem i ESA arbeidsgruppen Solar System and Exploration Working Group (SSEWG).

Stephanie Werner, Førsteamanuensis ved Institutt for geofag og Senter for Jordens utvikling og dynamikk. Foto: Privat

Stephanie Werner, Førsteamanuensis ved Institutt for geofag og Senter for Jordens utvikling og dynamikk. Foto: Privat

Nytt medlem i ESA arbeidsgruppe

Stephanie Werner ved Institutt for geofag og Senter for Jordens utvikling og dynamikk er nylig innvalgt som medlem av ESAs Solar System Exploration Working Group (SSEWG). Dette er en anerkjennelse av hennes arbeid innen planet observasjoner og forskning på områder som dannelse og utvikling av planter, kraterkronologi, prosesser og planet dynamikk og Remote sensing (fjernmåling) av Jorden og plantene.

Arbeidsgruppen SSEWG er rådgiver for ESA Space Science Programmes i vitenskaplige spørsmål om utforskning av solsystemet inkludert solen, Jordens ytre atmosfære (magnetosfæren), planter og tilhørende måner, asteroider, kometer, og rommet mellom plantene.

Medlemmer av arbeidsgruppen er vitenskapsmenn/damer fra ESA medlemsstater i de vitenskaplige fagområdene som arbeidsgruppen dekker.

Werner er det tredje norske medlemmet i denne arbeidsgruppen. Fra før finner vi velkjente professorer på området, professor Nikolai Østgård, Universitet i Bergen, og UiO professor Mats Carlsson, Institutt for teoretisk astrofysikk (ITA)*, som tidligere medlemmer.

Gratulerer Stephanie fra kollegaer!

* Fra Institutt for teoretisk astrofysikk/UiO finner vi også disse professorene i SSWG (tidligere versjon av SSEWG arbeidsgruppen); Olav Kjeldseth-Moe (1992-1995), Mats Carlsson (1999-2001), Viggo Hansteen (2004-2007). For gruppen AWG (Astronomy Working Group) finner vi professor Per Barth Lilje (1996-1999).

Publisert 5. okt. 2017 13:33 - Sist endret 3. juli 2023 12:00