Publisert 12. okt. 2017 12:03

Professor Jan Inge Faleide, Institutt for geofag og CEED får Framkomiteens belønning for polarforskning for 2017. Prisen ble i år delt med Elin Darelius/UiB. Faleide er geolog/geofysiker og har bidratt særlig mot marin geofysikk og petroleumsforskning, men også i annen forskningsaktivitet i tilknytning til Polarområdene og norsk kontinentalsokkel forøvrig. Prisen ble tildelt på minneseminaret til Fridtjof Nansen på Vitenskapsakademiet den 10. oktober.

Publisert 29. sep. 2017 11:02

Forskningsrådets formidlingspris for 2017 ble i går 28. sept. tildelt Henrik Svensen ved Institutt for geofag og CEED. Han belønnes for lang og trofast formidling innen vulkanisme og klimakatastofer og generelt innen det brede fagområdet geologi.

Publisert 3. aug. 2017 12:06

This week saw the conclusion the UiO International Summer School course "A Changing Arctic". The annual 6 week course is a blend of social science, law, and natural science lectures, and this year saw 13 students from a range of professional backgrounds and nationalities attend. As in previous years, CEED is heavily involved in the program; Carmen Gaina is course leader and a lecturer, course assistant is Grace Shephard, and this year's line-up included a lecture from Anne Hope Jahren

Publisert 21. juni 2017 10:32

Professor Trond Helge Torsvik intervjuet av Gunhild Haugnes/titan.uio.no om hans forskning på Jordens utvikling og dynamikk, og hvorfor han ble interessert i sitt fagfelt - geofysikk.

Published June 15, 2017 1:11 PM

The Hawaiian-Emperor volcanic island chain in the NW Pacific Ocean is well known for its peculiar 60° bend. This bend has been heavily debated for decades. Researchers from University of Oslo, GFZ Potsdam, and Utrecht University now definitely demonstrate that to form the observed bend requires an abrupt change in the motion of the Pacific tectonic plate, while southward drift of the mantle plume that has sourced the chain since ~80 Ma is required to explain its entire 2000 km length.

Publisert 8. mars 2017 11:51

Senter for Jordens utvikling og dynamikk ble formelt åpnet i mars 2013, og senteret har nå i 2017 blitt hele fire SFF-år gammelt. CEED er et Senter for fremragende forskning ved UiO og ligger ved Institutt for geofag.

Publisert 1. feb. 2017 10:32

Mauritius er best kjent som et tropisk ferieparadis i Det indiske hav, men for et forskerteam i Earth Science ledet av professor Trond H. Torsvik er den en del av et geologisk puslespill. Nå har de funnet et nytt fragment av en svært gammel kontinental-skorpe under de unge, men inaktive vulkanene på øya.

Publisert 12. jan. 2017 20:29

Alexander Minakov ble tidligere denne uken tildelt Reuschmedaljen 2017 av Norsk Geologisk Forening for sitt viktige forskningsarbeid om kontinentalmarginer i Polhavet.