Published Dec. 15, 2016 3:01 PM

Several interested members of the public and researchers working with natural hazards and earthquakes were in the audience on 13. December to follow the seminar on Risk and management of earthquakes. CEED-professor Torgeir B. Andersen gave a lecture about why Italy are affected by a large number of earthquakes and discussed several aspects concerning the geology of earthquakes.

Published Nov. 9, 2016 2:01 PM

First week of November the Norwegian Research School DEEP arranged its very first intensive course for PhD students. The course Planetary Physics and Global Tectonics is the first in a series of new courses established by the school.

Publisert 14. okt. 2016 12:31

For 56 millioner år siden endret klimaet på jorden seg raskt og temperaturen økte minst 5 grader. Forskerne er nå nærmere å forstå klimaendringene som kalles PETM, og hvorfor de varte i over 150 000 år. Svaret kan være utbrudd av metangass fra kratere offshore Norge.

Publisert 19. aug. 2016 12:34

Den 2 september feirer UiO sin 205-årsdag med et stort program og kake på Blindern. Deretter vil det bli utdeling av UiOs priser i Domus Media/Aulaen i Oslo sentrum. En av de som får pris i år er Trond H. Torsvik, professor ved Institutt for geofag og CEED, som tildeles Forskningsprisen.

Publisert 2. aug. 2016 15:32

Lurer du på hvilke bergarter som er de fem vakreste i verden? Stipendiat Hans Jørgen Kjøll ved Institutt for geofag og Senter for Jordens utvikling og dynamikk presenterer her sine fem favoritter.

Publisert 28. juni 2016 19:27

CEED - Senter for Jordens utvikling og dynamikk lanserte nylig et helt nytt nettsted for Ivar Giæver Geomagnetisk Laboratory. Dette er et nasjonalt norskt forskningslaboratorium og forskningsinfrastruktur på geomagnetisme, støttet av CEED og Norges forskningsråd.

Publisert 25. apr. 2016 19:09

Trond H. Torsvik ble sist uke tildelt Arthur Holmes Medal & Honorary Membership på en konferanse i regi av European Geosciences Union. Dette er regnet som den høyeste utmerkelsen innenfor geologi og faste jords fysikk. Torsvik er den første nordmannen som får prisen.

Publisert 11. jan. 2016 13:45

Er du interessert i vår forskning og aktiviteter i tilknytning til CEED kan du følge oss i sosiale media; Vi er tilgjengelige på Twitter, Instagram, og Facebook i tillegg på CEED-bloggen.