Dette er de fem vakreste bergartene

Lurer du på hvilke bergarter som er de fem vakreste i verden? Stipendiat Hans Jørgen Kjøll ved Institutt for geofag og Senter for Jordens utvikling og dynamikk presenterer her sine fem favoritter.

Dette er verdens vakreste bergart, ifølge Hans Jørgen Kjøll. Eklogitt er en høytrykksbergart som blir dannet i bunnen av store fjellkjeder, og den finnes i Norge! Dette er verdens vakreste bergart, ifølge Hans Jørgen Kjøll. Eklogitt er en høytrykksbergart som blir dannet i bunnen av store fjellkjeder, og den finnes i Norge! Foto/tynnslip: John Brommeland/Brommeland & Co. ANS

Stipendiat Hans Jørgen Kjøll. Foto: Institutt for geofag

Når vi snakker om stein tenker mange på gråstein. Gråstein finnes ikke, og er en betegnelse som blir brukt fordi folk ikke har tatt seg tid til å bøye seg ned og faktisk se på steinen og dens mineraler.

Under mose, lav og forvitringshud finnes det nemlig flotte og fargerike mineraler som gjør bergartene utrolig vakre. Det er grunnen til at hammeren er et av geologens viktigste verktøy!

Jeg synes de er veldig vakre, så vakre at jeg har laget meg en liten "topp fem".

5. Blåskifer

Blåskifer i all sin prakt. Foto: Wikimedia Commons

Blåskifer er en bergart som dannes under høyt trykk.

Den er som navnet tilsier, blå på grunn av mineraler som glaukofan og andre natrium-rike amfiboler.

Blåfargen til disse mineralene avhenger av forholdet mellom jern og magnesium.

Jo mer jern, jo blåere blir den. Blåskifer er en metamorf bergart som blir dannet i subduksjonssoner, der havbunnskorpen blir presset ned under for eksempel en øy-bue (Indonesia) eller et kontinent (vest-kysten av Sør-Amerika).

Havbunnskorpen er forholdsvis kald og inneholder en del vann som sørger for at temperaturen holdes nede, mens trykket er svært høyt.

Blåskifer er dessverre ikke en vanlig bergart på fastlandet i Norge, men finnes på Svalbard.

Noen av de fineste blåskifrene finnes for eksempel på Korsika og de greske øyene i Egeerhavet. Så skal du på badeferie i Middelhavet i år, holde øynene åpne!

...

Se de andre vakre bergartene og les hele artikkelen på titan.uio.no

Av Hans Jørgen Kjøll
Publisert 2. aug. 2016 15:32 - Sist endret 17. jan. 2023 13:16